Listhaug kåret til "Tåkefyrste"

Sylvi Listhaug vant prisen for mest ulne språk i Geelmuyden Kieses språkprisutdeling, og Mímir Kristjánsson vant for klarest tale.

Foto: Bård Gudim, FrPMedia

Tåkefyrste

Person som uttrykker seg bevisst uklart for å imponere eller villede.

Kilde: Bokmålsordboka

Kommunikasjonshuset Geelmuyden Kiese deler hvert år ut ut prisene for klarest tale (tåkelurprisen) og for mest ulne språk i samfunnsdebatten (tåkepratprisen). Det ble klart 23. januar at den nye "tåkefyrsten" var innvandrings- og integreringsminister, Sylvi Listhaug. Tåkelurprisen derimot, gikk til Klassekampens nyhetssjef, Mímir Kristjánsson.

-- Det er interessant å merke seg at tåkepraterne uten unntak er maktmennesker av ulik art, mens tåkelurene er frittstående forretningsfolk, akademikere og journalister. Vår sympati vil alltid ligge hos tåkelurene. Måtte de holde makten i ørene også i 2017, skriver Hans Geelmuyden om utdelingen på deres egne nettsider.

Her er "tåkepraten" som stakk av med seieren

Tåkepratprisen ble tildelt Listhaug på grunn av sin uttalelse om at det er trygt å sende asylsøkere som kom over Storskog, tilbake til Russland.

"– Du sier dere anser Russland for å være et trygt land. Hva bygger du det på?
– Det er de vurderingene vi har gjort.
– Hva bygger de på?
– De bygger på de vurderingene som regjeringen har gjort. Og det skjedde i forbindelse med at vi laget denne instruksen.
– Men hva bygger de vurderingene på?
– Ja, det er vurderingene vi har gjort.
– Men vurderingene kan ikke bygge på vurderingene?
– Det er på ulike, kan du si, innhentede fakta fra ulike deler av embetsverket, kan man vel kanskje si."

Mímir Kristjánsson. Foto: GAD/Wikipedia Foto: GAD/Wikipedia

Tåkelurprisen til Mímir Kristjánsson

Den som fikk hedersprisen Tåkelurprisen 2016, var Mímir Kristjánsson for sitt utsagn i Klassekampen om begrepet "den nye oljen".

"Laks er den nye oljen, IT-bransjen er den nye oljen, blåbær er den nye oljen, klarnet smør er den nye oljen, asylmottak er den nye oljen, kunnskap er framtidas olje, reklame er den nye oljen og etter oljen skal vi leve av øl. (...) Mange av mine beste venner er kunstnere, men jeg må dessverre si, de klarer knapt å forsørge seg selv, enda mindre å skape skatteinntekter som kan generere den typen velstand som oljen har gitt oss."