Gobi vil slå Snapchat på hjemmebane
Den norske utfordreren til Snapchat ble 7. mars verdsatt til 124 millioner kroner.
Oslo: Den norske gründerbedriften Gobi er tilbake fra Silicone Valley og gjør det bedre enn noen gang. Gjennom sin app ønsker de å få folk til å være seg selv.
Gründerne bak appen, som lar brukerne legge ut interaktive bildehistorier lenger enn konkurrenten Snapchat, ønsker at deres app skal bli en selvfølgelighet å ha på sin mobil. Nå har appen rundt 75 000 brukere.
Oppstart
De fem guttene Andreas Øgaard, Kristian Rekstad, Lars Erik Fagernæs, Kristoffer Lande og Morten Stulen gikk sammen på dataingeniørlinja ved NTNU i Trondheim da de fikk idèen om å starte sin egen app.
- Vi begynte egentlig med å hacke Snap Chat ved å legge ut bildehistorier som alle kunne se. Da ble vi kastet ut, og dermed oppstod idéen om å lage vår egen app, forteller Fagernæs.
Appen fikk navnet Gobi, og guttene flyttet til Silicone Valley for å videreutvikle appen og for å følge med på konkurrentene.
- Etterhvert begynte Google, Snapchat og Instagram å snuse på våre ansatte og våre idéer, derfor flyttet vi hele bedriften tilbake til Oslo etter ett år. Med unntak av én ansatt som fremdeles er der for å følge med på konkurrentene, sier Øgaard.
Gründermiljø
Ifølge Innovasjon Norge er gründermiljøet i Norge i stadig vekst. Bare i fjor fikk de inn over 3.000 søknader om etableringsstøtte, og et av firmaene som fikk innvilget tilskudd var Gobi.
- Gobi beviste tidlig at det er et marked for deres app, og de har hatt en grei vekst ganske raskt. Samtidig viser de at de er ambisiøse, sier Jeanette Sandmo i Innvasjon Norge.
Bli med på Gobi-kontoret: