Rema 1000-strategi skaper reaksjoner
Rema 1000s ”bestevenn”-strategi skaper kraftige reaksjoner blant flere av leverandørene.
Rema 1000 innførte over nyttår en ny strategi, populært kalt ”bestevenn”-strategien. De økte innkjøp fra enkelte leverandører i bytte mot bedre pris, mens andre leverandører fikk varene sine kuttet ned eller kuttet helt ut. Dette førte til at særlig lokale bryggerier måtte gjennomføre nedskjæringer, og mange mistet jobben.
Jan Egil Pedersen, forbundsleder i Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (heretter NNN), sier bestevennstrategien er alvorlig for de berørte.
– Strategien har ikke slått heldig ut for våre medlemmer. Leverandørene har bare tre kunder som nå kan sitte og bestemme hva vi skal spise og drikke i Norge.
Tør å stå frem
Det er første gang forbundslederen har sett bedrifter stå frem og fortelle hva som har skjedd under forhandlingene med Rema 1000.
– Når det gjelder ”bestevenn”-strategien har faktisk Hansa og Mack turt å stå fram, og det er helt nytt. De føler seg nok så truet at de er tvunget til å gjøre det, forteller forbundslederen og fortsetter:
– De som ikke tør å stå frem er nok livredde for å si noe negativt – Rema er jo kunden deres.
Pedersen har ikke en samlet oversikt over hvor mange ansatte som er rammet som følge av ”bestevenn”-strategien, men tror det dreier seg om noen hundre.
– Det er ikke mye vi kan gjøre i NNN, men vi prøver å gi råd om nedbemanningsprosesser i henhold til regelverket.
Ikke planer om nedbemanning
Blant de berørte bryggeriene var Aass Bryggeri i Drammen. De mistet først hylleplass over hele landet, men er nå tilbake lokalt i Drammens-området.
Leif Eliassen, merkevareansvarlig i Aass Bryggeri, sier at bryggeriet ønsker å få tilbake plassen i Remas butikker.
– Det er ingen strategier som er skrevet i stein. Vi ønsker bare å være offensive, så får vi se hvordan dette går fremover, sier Eliassen.
Han mener de enkelte bedriftene Rema 1000 har kuttet ned eller ut har valgt tre ulike måter å reagere på.
– Noen har valgt å ikke stå fram i det hele tatt, og ønsker ikke å uttale seg til pressen engang. Andre svarer på det de blir spurt om, slik vi har valgt å gjøre det, mens den siste gruppen har gått svært hardt ut mot Rema 1000.
Eliassen forteller at Aass foreløpig ikke har planer om nedbemanning.
– Vi har faktisk ansatt noen nye den siste tiden og har fokus på andre satsningsområder. Kjedenes strategier er noe vi ikke kan gjøre noe med, og det er noe vi bare må forholde oss til, avslutter Eliassen.
Rema 1000 har ikke hatt mulighet til å stille til intervju.