Norsk gjenbruksapp vil prøve seg hos svenskene
Gründerne bak appen Tise prøver seg i Sverige. Forbrukerrådet oppfordrer til å være obs på svindel, så man ikke mottar noe annet enn det man bestilte.
Forbrukerrådets tips til sikker netthandel
- Tenk deg om før du betaler for en vare eller tjeneste på forskudd
- Bruk heller kredittkort og betalingsløsninger som Paypal
Det var høsten 2013, at gründeren Eirik Frøyland Rime for første gang tenkte på det som i dag har blitt salgsappen Tise. På Tise kan du selge og kjøpe alt fra klær til møbler og motiverer til mer gjenbruk. Appen ble for alvor lansert i september i fjor, etter at flere prøveversjoner var blitt testet ut. I dag har appen nesten 180 000 brukere.
Utvider markedet
Gjengen i Tise-bedriften jobber stadig for å få flere brukere ved hjelp av nye funksjoner. Dagligleder og idéutvikler, Eirik Frøyland Rime, håper på flest mulig brukere.
– Vi ønsker å nå så mange som mulig. Og vi ønsker etterhvert å ekspandere til andre markeder, og da er det klart at det blir et større potensiale. I Norge er det ikke så fryktelig mange som faller innenfor målgruppen, så det begrenser jo seg selv sånn sett. Men vi har et generelt mål om fortsatt god vekst, sier Frøyland Rime.
Satser på Sverige
– Vi har lyst til å gå mot Sverige, sier Rime.
Er det en større kultur for Tise der?
– Nei, ikke nødvendigvis. Men det er jo et større marked. Flere mennesker rett og slett.
En stor investor og markedsfører for appen, har vært moteikonet Jenny Skavlan. Teamet er finansiert ved hjelp av investering fra privatpersoner.
– Vi jobber jo mye fordi vi tror produktet er noe som vil hjelpe folk med å drive med gjenbruk. Vi har en ok lønn, men under markedslønn. Fordi det er investeringsfinansiert, har vi noen som tror på prosjektet, som har puttet penger i det. Men selskapet går ikke rundt økonomisk i dag fordi vi har lite inntekter for øyeblikket.
Mer som Instagram enn Finn.no
Det er ikke bare Tise-appen som gir muligheter for å selge brukte gjenstander. På markedet finnes blant annet Shpock og Letgo, og kanskje den mest kjente, Finn.no. Rime kan fortelle at både Shpock og Letgo er verdige konkurrenter, men på den andre siden ser han at disse appene ikke helt kan sammenlignes med sin egen. Designet på Tise kan minne om fotoplattformen Instagram. Det er mange som bruker mye tid på å få bildene av varene til å se fine ut, akkurat som på Instagram.
– Ja, det er klart det blir konkurranse. Begge to er sånne markedsmaskiner. Shpock er eid av Schibsted, som er et kjempestort firma. Og Letgo er av Naspers, som mer et internasjonalt selskap. Men vi mener at vi er en helt annen tjeneste enn dem. De er en slags kopi av Finn.no og egentlig bare det. Vi mener at Tise er mer et sosialt medium – mer Instagram enn Finn.no, sier han.
Flatbrød istedenfor telefon
Dagligleder i Tise opplyser om at flesteparten bruker Vipps som betalingsmåte. Selv om dagens tjenester, som for eksempel Finn.no, Letgo eller Shpock, er en lettvinn og miljøvennlig måte og handle på, vil det likevel finnes svindel. Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Anne Hege Skogly, forteller at problemet ofte er at du ikke får varen.
- Det som ofte er problemet, er at folk ikke får varen i det hele tatt. For eksempel så kjøper mange telefonen sin på den måten, betaler og får varen i posten. Når du mottar pakken, går du glad og fornøyd til posten. Så kommer du hjem, pakker opp og får flatbrød, sier Skogly.
Falsk identitet
Noe som også er et problem, er at selger har falsk identitiet. Da er det vanskelig å få til en løsning for kunden.
– Hvis noen selger noe med falsk identitet, er det vanskelig for oss i Forbrukerrådet. Vi kan forsøke å megle, men da er vi avhengige av å få tak i to parter, sier Skogly.
Skogly forteller at banken kan være til god hjelp, hvis du skulle oppleve å bli svindlet.
– Når du skal handle slik, må du være opptatt av forholdsregler. Velg en sikker betaling, enten PayPal eller med kredittkort. Hvis du får en flatbrødpakke, kan du gå til banken og klage. Hvis det er noe galt med det du har kjøpt, kan du også få ordnet en reperasjon gjennom banken.
Bruker Vipps
Thea Emilie Forsén (24) har hatt appen en stund, men har ikke brukt alle tjenestene den tilbyr. Hun har heller ikke blitt svindlet.
– Jeg har ikke solgt noe der. Bare kjøpt og scrolla mye, sier Forsén.
Selv om hun synes Tise er brukervennlig, har hun rett og slett ikke hatt tid .
– Jeg har hatt store planer om å selge ting der. Jeg vet det er veldig enkelt. Men du vet. Livet.
Til tross for at hun bare har kjøpt ting på appen, er hun tilfreds med brukervennligheten. Tise tilbyr Safe Payment innad i appen, men selv har hun bare brukt Vipps som betalingsmåte.
– Jeg synes den er veldig bra. Veldig lett å bruke. Jeg har fått tilsendt ting i posten fra andre steder i Norge, og møtt ei dame i Oslo, som har gått veldig bra. Jeg liker også godt at man kan starte en chat. Men jeg har bare brukt vipps. Alt er veldig enkelt og greit.
Er det noe du savner i appen?
– Ja, selv om ting er blitt solgt, så er tingene oppe i feeden veldig lenge. Når du ser noe fint, og det er utsolgt, så står det likevel der veldig lenge. Og når du søker på ting, føler jeg at det kunne vært mer kategorisert. For jeg må ofte være veldig spesifikk. Det er det jeg har fått mye ut av før, at jeg vet akkurat hva jeg vil ha.
Forsén har brukt Finn.no flere ganger før, men nå holder hun seg til bare Tise.
– Jeg bruker Finn.no, men Finn.no kommer ikke til å forsvinne. Shpock og Letgo og sånn har jeg ikke sjekket ut. Jeg holder meg til én.