Facebook-aksjon ga 16 millioner kroner
Facebook-innlegget som oppfordret folk til å donere penger til Barnekreftforeningen har bidratt med store summer - og aksjonen er fortsatt ikke over.
Siden Den internasjonale barnekreftdagen 15.januar har nordmenn til sammen vippset over 16 millioner kroner til Barnekreftforeningen. Det er ennå ukjent hvor mye penger som har blitt overført til foreningen utenom vipps, men daglig leder Britt Ingunn Wee Sæwig sier til Nettavisen at de regner med å ha tallene klare etter årsmøte denne helgen.
Tok utfordringen på strak arm
Nils Kristian Toreskaas (20) er en av mange som har donert penger til Barnekreftforeningen gjennom det digitale kjedebrevet på Facebook.
– Jeg sier aldri nei til en utfordring. Når det i tillegg gikk til en god sak var valget enkelt, forteller han.
Han tror kampanjen slo godt an fordi den er lett å relatere seg til.
– Kreft er noe mange kjenner godt til fra før. Det at vi kjenner til tema tror jeg kan bidra til å gjøre det mer personlig og nært enn for eksempel Redd barna eller UNICEF. I tillegg vil jeg tro at det for mange er enkelt å "klipp-lime" på sin egen status. Det tar ikke lang tid å sette seg inn i, og du får retningslinjer og regler fra den som utfordrer deg. Dette har nok økt graden av vellykkethet, sier Nils Kristian til Journalen.
Hva skal pengene brukes til?
Det mange lurer på nå er hvordan pengene skal brukes. Kommunikasjonsrådgiver Anja Haug Tronrud har tidligere uttalt seg til TV2 om at et prioritert område i år er forsking på hjernesvulst.
– I fjor kom en rapport fra fagmiljøet som sier at vi trenger mer forskning på barnekreft i Norge. Da spesielt på hjernesvulst, som er den krefttypen hos barn som har dårligst prognoser, sa Tronrud til TV 2 tidligere i år.
Startet som et kjedebrev
Det som per i dag har gitt Barnekreftforeningen hele 16 millioner kroner, startet som et digitalt kjedebrev. Kjedebrevet går ut på å samle likerklikk og kommentarer, og donere et beløp basert på hvor mange likerklikk og kommentarer man får i løpet av 24 timer. Deretter skal man utfordre fire av de som har kommentert til å gjøre det samme.
Det var lenge ukjent hvem som sto bak denne kampanjen, men forrige måned ble det kjent at Jessica (41) mulig har vært en av de første som delte utfordringen på sin facebook-side.
– Det startet veldig enkelt. Jeg satt hjemme og så at en venninne i Sverige hadde lagt ut en liknende status på Facebook-profilen sin. Som medlem av Barnekreftforeningen, tenkte jeg at det hadde vært topp å gjøre det samme i Norge. Derfor kopierte jeg teksten og endret til Barnekreftforeningen i Østfold, forteller Jessica Larsen til TV2.