Høyre bruker millioner på Snapchat og gensere
Målet er å treffe ungdommen.
På valgdagen blir det siste Erna-filteret tilgjengelig, sier Christian Laland. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre.
Høyre har valgt bort noen av de tradisjonelle markedsføringsflatene til fordel for digitale kanaler.
Tall fra NRK viser at Høyre har et valgkampbudsjett på 25 millioner kroner. Mesteparten blir brukt på digitale kanaler. Det er rekordhøyt. Likevel mener Laland at det er verdt det.
– Vi mener at valget i år er det første hvor sosiale medier vil få reell betydning. Han mener at det aldri har vært viktigere å møte de yngre velgerne på deres premisser, og snakke deres språk.
200.000 kroner daglig for Snapchat-filter
Et av valgene i markedsføringsplanen er å lage et eget Snapchat-filter. Der kan en få egne Erna-briller eller legge til et Team-Erna filter. Men det har kostet. Markedssjef i Høyre, Terje Solvang forteller til Klassekampen at Høyre har bladd opp 200.000 kroner daglig for Snapchat-filteret. Laland utdyper.
– Responsen har vært enorm. Langt over en million personer har tatt brillene i bruk.
Filteret er kun tilgjengelig noen dager i løpet av valgkampen.
Får kritikk
Filteret har også møtt kritikk. En av de som stiller seg kritisk til Høyres markedsføring er leder i Sosialistisk Ungdom, Andrea Sjøvoll. I et innlegg på Facebook reagerer hun på pengebruken. Hun kritiserer også på at filteret retusjerer brukeren.
Hun skriver ”Synes det er en enda rarere prioritering at filteret retusjerer deg når 1 av 5 unge sliter psykisk og psykisk helse er den viktigste valgkampsaken for nesten samtlige ungdomspartier.”
Sjøvoll mener at ting må merkes med retusjert reklame.
Solgt ut Erna-genseren to ganger
Høyre har også lagd gensere, t-skjorter og handlenett med bilde av partileder Erna Solberg på. Ideen kom de på selv, og det er Amit Shimoni som har tegnet dem.
– Jeg bruker genseren fordi jeg synes at den er fin – også er jeg stolt av statsministeren vår, sier generalsekretær i Unge Høyre, Maria Barstad Banner.
Laland forteller at målet var at genserne skulle brukes internt av valgkampmedarbeiderne. Gode tilbakemeldinger gjorde at de ble lagt ut i Høyres nettbutikk.
– Nå har genseren vært utsolgt to ganger.
Både Banner og Laland hevder at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på genserne fra ikke-politiske personer. De har ikke forhørt seg med andre politiske partier.
Førstegangsvelger
Alexander Lier Eker (18) er førstegangsvelger. Han har lagt merke til markedsføringen til Høyre, men lar seg ikke påvirke.
– Det er ikke noe som vil påvirke meg. Jeg fokuserer på hva de står for og får til.
Har fortsatt en lang vei å gå
Laland sier at de er sikre på at markedsføringsgrepene deres vil få innvirkning på valgresultatet. Fortsatt mener han at de har en lang vei å gå.
– Meningsmålingene er fortsatt jevne. Det tyder på at vi fortsatt kan bli bedre, avslutter Laland.