Spill og sminke var starten

Nå handler det om personlighet og historier, på jakt etter det perfekte idolet.

Kim Køste forteller om Youtube-utviklingen i Norge.

Vi befinner oss i Nydalen, en fremtidsrettet bydel i Oslo. Store, firkantede bygg er overalt. Schibsted, TV2 og Nordisk film er bare noen av navna som pryder veggene.

Nordic Screens står også skrevet på et bygg. Det er bygg 45 og nabobyggene huser Feelgood Film og Sony Music. Hvor er Madcon og Maria Mena? Nei, de er ikke å se, men Stian Simonsen dukker opp. Tidligere programleder for Amigo, blant annet, det populære gameshowet som alle barn født på slutten av 90-tallet elsket. Han har gått over til det private næringslivet og tydeligvis tatt med seg at barnepublikumet er gull verdt. Det har også sjefene i Nordic Screens. Nils Ketil Andresen og Ivar Steen-Johnsen er to typer som droppet TV2 for å satse på personlighet og talent. Vi snakker om YouTube.

YouTube-Norge i dag

  • 3,7 millioner nordmenn bruker YouTube
  • 1,6 millioner nordmenn er brukere
  • Det er den tjenesten folk flest bruker 
  • Brukerfrekvensen er høyere blant de som har profil (37%) enn de som ikke har profil (10%) 
  • Av antall brukere er det flest menn, 59% mot 41% kvinner. 

Kilde: https://www.ipsos.com

YouTube-Norge vokser

Fra starten på YouTube-Norge til i dag, har utviklingen vært stor. Nettverket Nordic Screens har stor del i det. I dag følger de opp de største talentene og er stadig på jakt etter de som har et brennende ønske om å bli youtuber. 600 kanaler er en del av huset. 

Interessen startet med spill og sminke, men har nå gått over til personlighet og forbilder. Daglige videoblogger om hverdagen er populært. 

En av talentene   

Plutselig dukker det opp en smilende, høylytt fyr, som er så frampå og imøtekommende at han nok hadde fått respons av en dukke. Og i hånden er et kamera. Vi glir rett inn i seansen og to timer senere er vi deltakere i dagens innlegg på YouTube. Fyren heter Kim Køste, er youtuber og Community Manager i Nordic Screens. Han rusler rundt med bartekopp og tar i ny og ne en slurp av den rykende ferske kaffen. Kameraet blir lagt ned og han fokuserer på spørsmålene som blir servert.

– Det her er neste generasjon. Selvpublisister er det nye. Nå ligger fokuset på personen foran kamera, og det de presenterer. Det er det samme hvor mange følgere du har, så lenge innholdet er bra og du virker ekte, så blir folk hooked, sier Køste med entusiasme.

Han vet hva han prater om. Norges Kim K har nok få likhetstrekk med selveste Kim Kardashian, men han er også populær på sosiale medier, det skal han ha. Hele 20.000 personer følger kanalen hans.

Kim Køste har redigert og produsert Youtube-videoer siden 2014. Foto: Synne Sofie Christiansen

Hvordan bli den beste youtuberen

Lørdag 16. September var det duket for Barnebokfestival på Gyldendahl-huset. Gatene var fulle av blide barn som tittet i bøkene som lå stablet på bordene utenfor. Beatriz Neves gav autografer med barna flygende rundt som fluer og ekstra spennende ble det da youtuberen, Sander Austad Dale, kom inn døra. Flere barn stod i kø både før og etter foredraget for å få ta bilde med han. Han er kjent som gutten som elsker Fifa og fotball, og sjarmerer både gutter og jenter i senk. Han er et prakteksempel på at nå er det personlighet som gjelder.  

Selve foredraget handlet om hvordan bli flink på YouTube. Både Beatriz Neves og Sander Austad Dale har skrevet bøker om akkurat dette, og Marius Solberg er grunnleggeren bak YouTube-skolen. Da var det nesten en selvfølge at det var akkurat disse som stilte opp og gav sine tips.

Salen var full av barn som ønsket å lære mer video og redigering. 

– Skjønte dere det, spurte Marius Solberg da han forklarte et tips.

"Skjønte det," fikk han til svar med en gang. Interessen var stor rundt hvilke redigeringsprogram man skal bruke. En deltaker i salen er youtuber selv, og han pleier å bruke mobiltelefonen til å filme. Han rakte opp hånden og fortalte om akkurat dette. Solberg presiserte at mobilfilming er selvfølgelig greit, og at man ikke trenger det dyreste utstyret. Foreldrene i salen pustet lettet ut.

Etter foredraget var det tid for bilder. Neves og Dale er de mest populære, og de stilte opp med stor tålmodighet. Som fortalt i foredraget betyr fansen mye for dem.

– Du er kompisen min og jeg vil du skal føle deg hjemme. Viss du har en dårlig dag, så kom inn på kanalen min, oppfordret Dale til barna.

Flere millioner ser på Youtube daglig

YouTube har på få år hatt en stigende kurve og i dag er det nærmere fire millioner nordmenn som bruker nettstedet. Sosiale medier har tatt over mye av tiden til tv-titting.

Nå handler det om å finne sin favoritt som man kan vie all sin tid til. Kjendiser som Justin Bieber er en ting, men en norsk youtuber kan man faktisk møte, snakke med, påvirke og få respons av!

Dette har selvfølgelig barna skjønt for lengst. Så mye at hele 3500 personer møtte opp på Meet Up på Jernbanetorget, et arrangement der norske youtubere kom for å møte fansen. Det ble mildt sagt kaos. Arrangementsansvarlig, Marius Solberg, sendte en fire sider lang forvarsel og advarte om dette, men ble ikke tatt på alvor. Det skulle jo bare komme youtubere, låt responsen.

– Revolusjonerende for kidsa

Marius Solberg, i sammen med Kim Køste, opprettet YouTube-skolen sommeren 2016 for å hjelpe barn som har en drøm om å drifte egen YouTube-kanal. Det hele bunnet i en Stockholm-tur for to år siden. Køste forteller om et Meet Up som grunnla ideen om skolen.

– Vi skulle bare ha det fett, men så kom ideen da. Hva om vi startet en skole for de som ville drive med dette. Vi hadde ingen pedagogikk i bunn, brukte bare vår egen kompetanse rundt dette, og vips så var skolen i gang, forteller Køste.

Kim Køste har redigert, produsert og laget YouTube-videoer siden 2014. Skolen skal gjøre YouTube og nettet et trygt sted for unge å være. 

– Å se øynene til barn som virkelig har funnet sin plass, det er noe eget. Det er liksom små ting for oss, men revolusjonerende for kidsa, legger han til.

Marius Solberg gir barna fem tips til å lykkes i YouTube-verden. Foto: Synne Sofie Christiansen

 

 

Stikkord