Norske merker på ungdommens topp ti liste
Norske merkevarer blir stadig mer omtalt av ungdom.
Hvilke merker er mest populære blant norsk ungdom, og hvorfor? YouGov Norway la ut en liste over hvilke ti merker som norsk ungdom snakker mest om, i en pressemelding i går.
Om resultatet
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som representerer den generelle befolkningen
De som har blitt intervjuet var mellom 18-34 år.
WOM-score= de spør respondantene hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt, oline eller soiale medier).
Buzz-score= de spør respondantene om de har hørt noe negativt eller positivt om et merkevare i løpet av de to siste ukene. (enten reklame, nyheter, rykter eller via venner og familie).
All data er fra 1.september 2016 til 31. August 2017.
Norske merker klatrer
Merkevarer som Rema 1000 og Finn.no er de merkene som ligger høyt oppe på listen. Netflix ligger på førsteplass, Apple på andreplass og Rema 1000 på tredjeplass. Finn.no ligger på femteplass. Listen er basert på oppmerksomhet rundt merkene, og hva som blir snakket mest om av respondentene. Listen er laget ut fra svarene til respondentene, som er ungdom mellom 18-34 år.
Her er YouGovs topp ti liste:
YouGov BrandIndex skriver at listen stort sett er dominert av store globale strømmetjenester og merkevarer, men at norske merker klatrer opp listene.
Høy kvalitet og lave priser
Rema 1000 ligger på tredjeplass og er det norske merket som ungdom snakker mest om. Presseansvarlig for Rema 1000, Amalie Knudsen, sier det er veldig hyggelig å se at unge forbrukere snakker positivt merket.
- For oss betyr det at vi går i riktig retning, at vi er innovative og offensive, sier Knudsen.
Hun forteller videre at de har et fokus på å gjøre det enkelt å handle varer av høy kvalitet og lav pris. De er også opptatt av at varene skal være produsert og solgt på en ansvarlig måte, noe de er veldig glade for at unge forbrukere legger merke til.
- Kjøpmennene i Rema 1000 gjør en kanonbra jobb ut mot kundene våre, og vi bruker mye tid på å lytte til og snakke med kunder i aldre, både i butikkene våre og i sosiale medier, sier Knudsen.
Gjenbruk er populært
Finn.no er et av merkene som har hatt den største WOM-score økningen, sammenlignet med forrige måling YouGov Norway gjorde.
PR- og informasjonsansvarlig for Finn.no, Kristine Eia Kirkholm, tror grunnen til at Finn.no har hatt den største økningen er fordi gjenbruk, og det å gjøre en god handel, stadig blir mer populært. I tillegg har de jobbet aktivt med økt tilstedeværelse og kommunikasjon rettet mot de unge det siste året.
- Vi er kjempeglade og stolte over dette. Det er veldig viktig for oss å være relevante for de unge, sier Kirkholm.
Noe av det de har gjort det siste året er for eksempel at de var sponsor for VG-lista. Det ga de muligheten til å være med på turné rundt om i landet, og gjorde at de kom i kontakt med mange unge mennesker i boden deres, forteller Kirkholm.
- Kombinert med VG-lista, har vi også sponset podcaster og hatt samarbeid med en rekke bloggere og youtubere, som også har hatt en effekt. Det er veldig stas å se gode resultater av disse tingene, sier Kirkholm.