Facebook lanserer egen fundraiser
Nå kan man samle inn penger til ideelle organisasjoner direkte gjennom Facebook.
Facebook jobber stadig for å fornye seg og bli en plattform som skal dekke bredt. En av Facebooks mange nye funksjoner er muligheten for privatpersoner til å opprette en innsamlingsakjon.
Digital bøssebæring
Måten det fungerer på er at man velger til hvilket formål man ønsker å samle inn penger, en sum man ønsker og få inn, og angir varigheten på innsamlingen. Når innsamlingen er opprettet kan man dele den rundt på Facebook og alle Facebooks brukere har mulighet til å donere penger.
Konseptet med Facebooks egen fundraiser startet i USA i mars 2017, men det er først nå resten av verden har fått kunnet ta del i det.
I skrivende stund er det bare Kreftforeningen og Redd Barna som er mulige ideelle organisajoner fra Norge man kan velge å starte en innsamling for.
Når funksjonen er i gang for fult vil man kunne spesifisere innsamlingene innen kategoriene dyr, kunst og kultur, samfunnstiltak, krisehjelp, utdanning, miljø, begravelse og dødsfall, helse og medisin, internasjonal, personlig nødssituasjon, tro og sport.
Facebook safari
En annen funksjon som nettopp ble innført på desktop-versjonen av Facebook er "Explore Feed" melder teknologi magasinet TechCrunch.
Etter flere måneder med testing på mobile enheter kommer den nå til allmennheten. Den nye funksjonen skal la deg som bruker få en skreddersydd feed ut ifra dine interesser og ting du har likt tidligere, men innholdet som dukker opp trenger ikke bare komme fra sider man har likt. Søkemotorene til Facebook finner frem innhold fra andre sider som skal være relevant for deg som bruker og gi deg en mer helhetlig opplevelse. Facebook selv sier til TechCrunch at dette er en funksjon mange brukere har etterspurt.