Fremfører uferdig Ibsen for andre gang
Grusomhetens Teater i Norge den eneste i verden som har satt opp forestillingen Svanhild.
I 2014 oppførte Grusomhetens Teater Svanhild for første gang. Stykket består kun av første akt siden Ibsen aldri fullførte verket han begynte på i 1860. Teatersjef og regissør Lars Øyno tror at dette er en av grunnene til at ingen andre har satt opp stykket før. Likevel mener han at temaet er like aktuelt i dag som andre av Ibsens stykker.
– Svanhild tar opp nødvendig kritikk mot samfunnet. Budskapet oppfordrer til opprør og evnen til å stå for egne meninger, noe som spesielt er viktig i dag hvor mange ikke tør å skille seg ut fra mengden, forteller Øyno.
Internasjonal oppmerksomhet
Samme år som Svanhild ble satt opp for første gang ble den premiert med Osloprisen i klassen Årets Scenekunst. Etter urpremieren har stykket vært på turne i verden. Stykket fikk god mottakelse i Tokyo hvor de spilte høsten 2016. Det var etter denne suksessen Øyno besluttet å ta med forestillingen tilbake til Norge for en ny spilleperiode.
Fysisk teater
Grusomhetens teater er kjent for å bruke visjonen til dramatiker Antonin Artaud, som i stor grad bygger på det fysiske uttrykket over tekst. I Svanhild har Øyno kombinert den fysiske spillestilen med det tunge manuset til Ibsen.
– I Ibsen er teksten det viktigste, og alt må med for å få budskapet frem. Samtidig bryter vi med det tradisjonelle ved å ikke spille realistisk. Jeg ønsker å vise at Ibsen også kan brukes like godt i andre former enn det som er vanlig, sier Øyno.