Rosa Holmenkollen støtter brystkreft
I hele oktober vil skibakken i Holmenkollen lyse rosa som støtte til Rosa sløyfe-aksjonen. Årets kampanje fokuserer på senskader.
[[{"fid":"28711","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default"}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
I hele oktober vil skibakken i Holmenkollen bære et rosa preg. Fenomenet startet i 2011 og er et samarbeid imellom Skiforeningen og Rosa sløyfe-aksjonen.
— Det å lyse opp kjente landemerker rosa i oktober som støtte mot brystkreft er ganske vanlig internasjonalt. Så det var derfor vi tok kontakt med Skiforeningen i 2011 og spurte om ikke vi kunne lyse opp Holmenkollen rosa, forteller Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe-aksjonen til journalen.
Senskader er årets tema
Hvert år har Rosa sløyfe-aksjonen en hjertesak som årets inntekter går til. I år er det bevisstgjøring rundt senskader som kan oppstå etter man har slått brystkreften.
— Vi merker at det fremdeles er stort engasjement rundt saken, og det tror vi er fordi det er så mange som kan kjenne seg igjen, eller kjenner noen som har brystkreft. Det er mange som føler seg berørt og mange har lyst til å slå tilbake mot kreften, forteller Egge.
20 år i 2019
Rosa sløyfe-aksjonen hadde sitt opphav i USA på starten av 1990-tallet og ble arrangert for første gang i Norge i 1999. I 2019 er det 20-års jubileum.
— Vi burde kanskje skaffe oss noen planer, men vi kommer i alle fall til å ha en markering på at aksjonen er 20 år. Det som er så spesielt med aksjonen er at den år for år har blitt mer og mer kjent, så det blir jo noe å markere når vi har 20-års jubileum, avslutter Egge.