Film Joachim Trier: – Viktig å støtte folk i å ta sjanser
'Thelma'-regissør Joachim Trier mener man må gi rom for å prøve og feile i filmbransjen.
– Risikosporten i filmlaging er noe jeg slår et slag for. Vi bør åpne opp for mer prøving og feiling, og støtte folk i å ta noen sjanser, mener filmregissør Joachim Trier.
Trier stilte nylig opp til spørsmålsrunde etter visning av ’Thelma’ på Gimle kino. Filmen er en blanding av thriller, skrekk og romantikk, og det er mange hendelser i filmen som virker overnaturlige og vanskelige å forklare. Et emne som engasjerer Trier som regissør er det å prøve seg frem i filmskaping og tørre å ta sjanser.
– Prosessen skaper filmen. Plutselig gjør en skuespiller en scene rørende og man tillater den å bli lenger. Samtidig kan man kutte en annen scene som man trodde var viktig, men viste seg å ikke være det. Det å være idioten som prøver og feiler, er det å være regissør, forteller Trier til humring fra salen.
Trier blir intervjuet av musikeren, Torgny Amdam, som er aktuell med en sang brukt i 'Thelma'. Amdam spør Trier om hvordan det er å se filmen utvikle seg fra manus til klipp.
Kostbart å prøve seg frem
Prøving og feiling i film koster derimot penger. Trier forteller om et tilfelle fra en av hans tidligere filmer, ’Louder Than Bombs’. Trier spilte først inn en stor åpningsscene hvor de brenner ned en hel åker og en låve. Scenen ble aldri brukt.
– En film har som regel kun en pengesekk, og om regissøren velger å bruke deler av den sekken på å prøve seg ut og finne ny måter å finne historien på, er det noe han og produsenten velger. Men det blir alltid på bekostning av noe annet, forteller filmkoordinator Oda Jenssen. Jenssen har ikke jobbet på ’Thelma’.
'Thelma' hadde et budsjett på nærmere 50 millioner kroner og har blitt solgt til 50 land.
Eili Harboe imponerte
Joachim Trier syntes noe av det morsomste med filmen var å finne tittelrolleinnehaveren, Eili Harboe. Dette er hennes første hovedrolle. Tidligere har hun hatt biroller i filmer som 'Kompani Orheim' og 'Bølgen'.
– Eili hadde en ydmyk måte å snakke og være på. Hun gjør noen ekstreme ting, og noen forsiktige ting. Den dynamikken var interessant. Hun var veldig modig, sier regissøren.
Trier forteller at Harboe tidlig insisterte på å gjøre mange av stuntene selv.
– Det innebar mye undervannstrening, og hun måtte forholde seg til ekte slanger, forteller han om innsatsen til Harboe.
Regissøren foretrekker at skuespillerene utvikler karakterene selv. Han forteller at han liker å bli kjent med skuespilleren på forhånd.
– Før opptak har vi et øyeblikk hvor vi kan snakke om karakter og hvor dette kommer fra. Jeg gir deretter karakteren over til skuespillerene. De må bli mer eksperter enn meg. De må føle at de har befestet karakteren i seg selv, sier Trier.