Tar livet av over 1000 nordmenn hvert år
I november arrangeres blå sløyfe-aksjonen for å rette oppmerksomhet mot landets største kreftform, prostatakreft.
I følge Kreftforeningen sine nettsider er prostata krefttypen som rammer flest, uavhengig av kjønn. Over 5000 menn får årlig prostatakreft i Norge, og tre menn dør hver eneste dag.
– I løpet av november mister vi 90 menn i prostatakreft. Det plasserer oss i Europatoppen i antall dødsfall. Derfor skal vi i november vise at vi bryr oss om alle som er berørt av prostatakreft, forteller Arild Domaas, presserådgiver i Kreftforeningen.
Samarbeider om aksjonen
30. oktober startet blå sløyfe-aksjonen. Den er rettet mot menn og er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Prostatakreftforeningen.
– Vi har i elleve år hatt kampanjer rettet mot menn, hvor Movember har vært den største. Når Prostatakreftforeningen tok kontakt kom vi raskt på banen, forteller Domaas.
Movember er en aksjon hvor menn lar barten gro for å støtte rammede av testikkel- og prostatakreft og psykisk helse.
Kreftforeningen har også en rosa sløyfe-aksjonen i oktober måned. Den skaper oppmerksomhet rundt brystkreft og har tidligere vært en suksess. Domaas forteller at en slik kampanje er virkningsfull for å skape oppmerksomhet rundt en kreftype.
Økning de siste årene
På Kreftforeningen sine egne sider forklarers det at prostatakreft oppstår i blærehalskjertelen eller prostata, som sitter like under urinblæren hos menn. Det er vanligst at sykdommen rammer menn over 50 år.
Tall fra kreftregisteret viser at det i dag er fire ganger så mange som får prostatakreft som det var på 1950-tallet. Det forklares med at det i dag er lettere å teste seg. I tillegg til at levealderen har økt.
Symptomer på prostatakreft:
– tynn og svak urinstråle
– treg vannlating
– vanskeligheter med å tømme blæren fullstendig
– blærekramper
– blod i sæden (sjelden)
Kilde: prostatakreft.no
Ikke en innsamlingsaksjon
I motsetning til rosa sløyfe er ikke blå sløyfe en innsamlingsaksjon.
– Blå sløyfe er en solidaritetsaksjon rettet mot alle de som er rammet. Formålet er å spre informasjon og øke kunnskapen til den største kreftformen i Norge. Penger som måtte komme inn i form av donasjoner og gaver vil bli brukt på forskning og prostatakreftrelaterte aktiviteter, forteller Domaas.
Så langt er Domaas fornøyd med responsen aksjonen har fått.
– Besøkstallene på nettsiden og delingene i sosiale medier vitner om et høyt engasjement. Og vi selger godt med blå sløyfer i vår nettbutikk, sier han.
Avslutningsvis påpeker Domaas at han håper at aksjonen vil være enda mer synlig til neste år.