Mestringsfølelse gjennom kunst
I går åpnet kunstutstillingen Usensurert. Åtte deltagere formidler hvordan det er å leve med lese- og skrivevansker.
Dysleksi og dyskalkuli
Dysleksi:
- Dysleksi er en spesifikk lærevanske.
- Det er ca. 5 % som har dysleksi.
- Dysleksi er et problem med lydene i språket (fonologi).
- De med dysleksi har ikke primært et problem med å forstå innholdet i det de leser, men med å lese i seg selv. Skrivevanskene er også ofte alvorlige og varige.
Dyskalkuli:
- Dyskalkuli er spesifikke vansker i mattefaget som ikke skyldes evner eller dårlig opplæring.
- Det er ca. 5 % som har dyskalkuli
- Personer med dyskalkuli har først og fremst problemer med grunnleggende matte (pluss, minus, gange, dele).
Kilde: dysleksinorge.no
- Den største utfordringen nå, er dyskalkuli. Jeg forstår ikke tall, og blir kvalm av å sjekke bankkontoen. Det har vært vanskelig å spørre om hjelp. Fordi jeg ikke fikk den hjelpen jeg trengte, har jeg sluttet å spørre, forteller Mads Johan Øgaard, prosjektleder og deltaker.
Øgaard har både dysleksi og dyskalkuli. Han er svært stolt av de andre deltagere og mener dette prosjektet har bidratt til mestringsfølelse.
Tabubelagt
Dysleksi, dyskalkuli og SSV rammer omlag 5% av befolkningen, og sannsynligvis har 10% en eller flere en av disse vanskene, i følge Dysleksi Norge.
Generalsekretær i Dysleksi Norge, Caroline Solem, mener dette må snakkes høyere om.
- De barna som har dette i dag, og ikke mist de voksne, opplever det som spesielt tabubelagt. De fortjener at det snakkes høyt om dette, sier hun.
Solem håper utstillingen kan bidra økt oppmerksomhet rundt dette.
Drømmer knust
Thyra Bækken er en av deltagerne. Hun mener det fortsatt er mange misforståelser rundt disse diagnosene, og har selv opplevd å få mange drømmer knust på grunn av dysleksien.
- Mange tror at dysleksi er å ikke kunne lese. Det er helt feil, mener Bækken.