Utstillingen Usensurert gjentas neste år
Lager kunst om lærevansker.
Mandag 27. november åpnet kunstutstillingen Usensurert på Interkulturelt museum i Oslo. Målet med utstillingen er å skape oppmerksomhet rundt lærevansker som dysleksi, dyskalkuli og ADHD. Allerde nå er det klart at initiativtakerne har fått støtte til å videreutvikle prosjektet til neste år.
Les også: Mestringsfølelse gjennom kunst
– Neste år blir det enda bedre, da skal vi få med oss enda flere enn de ni kunstnerne vi har med oss i år, sier initiativtaker og kunstner Mads Johan Øgaard.
Startet med en bacheloroppgave
Øgaard forteller at utgangspunktet for prosjektet var en film han lagde til bacheloroppgaven sin i animasjon, da han studerte i England. Han viste så filmen til organisasjonen Dysleksi Norge, som fikk lyst til å hjelpe han å lage en utstilling her i Norge.
– Det var veldig fint å få være med å skape et trygt miljø, hvor man kan la kunsterne få vise seg fram og vise ting de er gode på.
Alle kunstnerne som er med på prosjektet har lærevansker, og som derfor har fått høre hele livet at de ikke er gode nok, at de er dumme og at de ikke er flinke. Med dette prosjektet har de fått en arena hvor de kan vise at det ikke stemmer.
Lærevansker er tabubelagt
Ifølge Øgaard er lærevansker veldig tabu-belagt i Norge.
– Når man får en diagnose, så skal man liksom holde det hemmelig. Man får beskjed om å ikke fortelle medelever og andre at man har lærevansker. Det bidrar til å vanskeliggjøre det å faktisk gjøre noe med problemet, forteller han, før han legger til,
– Utstillingen heter Usensurert fordi her kan du være den du er. Du trenger ikke å skjule noe lenger.
Samfunnet har skapt problemet
Begrepet sosialt konstruert dysleksi er viktig for Øgaard. Det betyr at selv om dysleksi er en høyst reel diagnose, så er ikke problemet selve dysleksien. Problemet er at samfunnet forventer at alle skal fungere på samme måte.
– Man kan ikke sette alle i samme bås, folk er forskjellige, og lærer på forskjellige måter. Derfor er det viktig å sette fokus på at folk lærer på forskjellige måter, og er flinke på forskjellige ting, avslutter han.