– Kunne lagd den i Paint
18. april lanserte OsloMet sin nye logo. Universitetsstudentene har delte meninger om den.
Designfirmaet Uniform står bak logoen og den nye visuelle profilen til universitetet.
– Det viktigste var å få en moderne, stilren profil og logo som er anvendelig på alle de ulike flatene universitetet benytter. Den enkle og stilrene formen gjør blant annet profilen velegnet for digitale flater og levende bilder, forteller Sverre Molandsveen, direktør for kommunikasjon ved OsloMet.
Reagerer på kostnaden
Kostnaden for logoen og den nye visuelle profilen var 850 000 kroner.
– I tillegg til logo inkluderer det blant annet farger, skriftfont, bildebruk og grafiske elementer, forklarer Molandsveen.
Nettopp fargen har fagforeninger reagert på. De mener at gult signaliserer smitte og fare. De fleste studentene reagerer heller på prisen for logoen.
– Jeg tror jeg kunne lagd den gratis i Paint, sier student Jenny Brevig.
I tillegg til kostnaden for den visuelle profilen kommer forberedelser, involvering, realisering, samt skilting, lansering og markedsføring av det nye universitetet.
Samlet budsjett for dette og ny profil er 15 millioner kroner.
Kostnaden virker i tråd med tidligere omprofileringer. Da Høyskolen Campus Kristiania omprofilerte seg i 2015, skrev Kampanje.no at de hadde grunn til å tro at bare reklamekostnadene for den nye visuelle identiteten ville bli på flere millioner kroner.
Skiller seg ut
– Logoen har form som en pil, og står sånn sett i stil med universitetets rolle i å drive samfunnet fremover med ny kunnskap og yrkesutøvere det er stort behov for. Pilen i den nye logoen er for øvrig et element som videreføres fra den gamle HiOA-logoen, forteller Molandsveen.
Han mener logoen skiller seg ut fra andre universiteters logoer.
– Det er en positiv bieffekt at vi skiller oss tydelig ut fra de andre universitetene. Med OsloMet får vi for første gang i Norge to universiteter i samme by. Da er det hensiktsmessig at vi skiller oss tydelig fra våre gode kollegaer på Universitetet i Oslo, avslutter han.
Karl Fredrik Tangen er høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania. Til Universitas uttalte han seg om valget av logo.
– Det er lurt å skille seg fra UiO, men det med pilen er dumt. Det viser manglende respekt for tradisjonen som skal viderebringes. Jeg tror de har en kommunikasjonavdeling som har løpt løpsk, mener han.