Krevende å være youtuber
Beatriz Neves jobber som youtuber ved siden av studiene. Hun får sterk konkurranse fra stadig flere som ønsker å lykkes på nett.
Youtube i Norge
- 3,7 millioner bruker Youtube
- 80 prosent er inne minst ukentlig
- 1,7 millioner har profil
- 7 av 10 mellom 18–29 har profil
Tall fra Ipsos
Beatriz Neves er 1 av nærmere 200 personer som er tilknyttet Nordic Screens. Kanalen hennes BeasVerden har over 55.000 abonnenter og forrige uke ledet hun den offisielle livestreamen fra Gullsnutten, hvor årets fremste internett-stjerner ble kåret.
Neves legger ut videoer én til to ganger i uken. Hun opplever at mange ikke forstår hvordan dette kan være en jobb.
– Du vil at det skal være kult å se på og det tar veldig lang tid. Idéprosess, redigering, publisering, thumbnail og sosiale medier. Det kan ta fra noen timer til flere dager. Folk sier til meg at om du er youtuber kan du jo bare filme noe og legge det ut, men de ser ikke alt arbeidet som ligger bak.
Selv om videoene publiseres ukentlig, holder hun daglig kontakt med følgerne på både Snapchat og Instagram. Gjennom årene har hun fått et nært forhold til de som følger henne og setter stor pris på støtten hun får.
– De hjelper meg med problemer i hverdagen. Alt fra store spørsmål til shoppingtips, sier Neves.
En jevn økning
Youtube-nettverket Nordic Screens har en stor pågang blant unge som ønsker å gjøre en karriere på nett. Nettverket et et idé- og produksjonsselskap, spesialisert på kommunikasjon til og med målgruppen ungdom.
– Konkurransen har steget de siste årene og det gjør det vanskeligere å lykkes. Du må ha en utrolig vilje og en sterk formidlingsevne. Det er hardt arbeid å være youtuber og krever mye av deg som person, sier daglig leder Nils Ketil Andresen.
Hovedandelen av inntektene til youtubere kommer fra reklame og sponsorsamarbeid. Nordic Screens har ikke ansvar for innholdet til youtuberne, men er behjelpelige med blant annet kommersialisering, markedsføring og prosjekter.
– Det er ikke lett å tjene penger på Youtube. Noen tjener godt med penger, men det er få. Det tar litt tid før markedet forstår potesialet i plattformen, sier Andresen.
Dette gjør at det er vanskelig å kunne leve utelukkende som youtuber, men Andresen er håpefull.
– Det er en jevn økning. Vi får flere henvendelser fra andre aktører og ser at økonomienen stadig styrker seg.
Fremtidens medieplattform
Nils Ketil Andresen valgte å slutte som kanaldirektør i TV2 og heller satse på det han mener er fremtidens medieplattform.
– Skal du treffe den oppvoksende generasjonen, er du nødt til å bevege deg videre fra de tradisjonelle mediehusene, sier Andresen.
Han mener de tradisjonelle mediehusene ikke treffer de unge og synes derfor det er på tide at Youtube og andre alternative medieplattformer får mer anerkjennelse.
– Myndighetene bør tenke på hvordan de kan hjelpe de nye plattformene med å spre nyheter og jobbe med aktualiteter. Det er viktig å få med denne målgruppen om man vil opprettholde demokrati og mangfold.