Kunst Dronning Sonja deltok på foredrag om Tone Vigelands kunst
Stallen var full da Cecilie Malm Brundtland holdt foredrag om Tone Vigeland i Dronning Sonja KunstStall.
De oppmøtte på foredraget reiste seg fra stolene sine da Dronning Sonja kom inn i KunstStallen. Etter foredraget slo hun av en prat med foredragsholder Cecilie Malm Brundtland før hun dro tilbake til slottet. Tone Vigeland selv var ikke til stede under foredraget, men deltok – sammen med Dronningen – da utstillingen hennes i KunstStallen åpnet i september.
Snakket om Norges store smykkedronning
Kunsthistoriker Cecilie Malm Brundtland holdt tirsdag kveld foredrag om Tone Vigeland i Dronning Sonjas KunstStall. Brundtland har i lang tid fulgt Tone Vigelands kunstnerskap, og hun tror nordmenn fortsatt er interessert i Tone Vigelands kunst. Selv har Brundtland lenge vært svak for Vigelands smykkekunst.
Tone Vigeland
- Født 6.august 1938 i Oslo
- Norsk sølvsmed og smykkekunstner
- Datter av maleren Per Vigeland og grandniese av Gustav Vigeland
Kilde: Wikipedia
– Jeg hadde en bestemor som var veldig opptatt av kunst, og som i 1978 kjøpte et armbånd av Tone Vigeland. Hun følte derimot ikke at det var et smykke hun kunne bære, fordi hun ikke synes hun kledde det. Smykket var derfor alltid utsilt i spisestuen hennes. Jeg vokste opp med å se på dette armbåndet, og jeg syntes det var helt fantastisk, forteller Brundtland.
– Kunsten hennes har en utrolig appell
– Har du inntrykk av at nodrmenn er interessert i Tone Vigelands kunst?
– Ja, virkelig. Utstillingen hennes som nå er her i KunstStallen, ble laget av et tysk museum, og ble først vist i Tyskland. Utstillingen har også vært utstilt i Trondheim. Etter slike utstillinger, er det stor interesse blant folk. Kunsten hennes har en utrolig appell, uavhengig av hvor man kommer fra i verden, både for museumssamlere, men også til folk som i utgangspunktet ikke er så interessert i kunst, hevder Brundtland.
Har gitt ut bok om Tone Vigeland
Brundtland ga i 2003 ut boken Tone Vigeland Jewellery + Sculpture: Movements in Silver. Boken regnes som "standardverket" om Vigelands kunst, og mange hevder at den fungerte som en påminnelse om Vigelands internasjonale posisjon som lett glemmes i Norge. Brundtland mener det finnes flere grunner til at posisjonen hennes glemmes her hjemme i Norge.
– Tone Vigeland har tross alt en ganske liten produksjon, og veldig mye av det hun har laget har blitt solgt til internasjonale museer. Men hvis man skal gå fra å være en museumsyndling til en markedsyndling, må man ha en produksjon som gjør at galleriene har noe å selge. Hun har aldri villet ansette assistenter for å få større produksjon, hun har gjort alt selv. Det har vært en styrke fordi verkene blir helt eventyrlige, men også en ulempe, fordi det i markedssammenheng har vært krevende å produsere nok, sier Brundtland.
Brundtland utdyper videre at Vigeland ikke er en kunstner som liker å stå frem selv.
– Tone er en veldig tilbakeholden person som ikke har så lyst til å stå frem selv og gi intervjuer, noe som kreves hvis man skal klare seg i den store internasjonale verden. Man må ha et ansikt, en historie å henge ting på, og det har ikke hun vært villig til å være med på, påpeker Brundtland.
Møtte opp for å støtte familie
Julie Brundtland Løvseth er niesen til foredragsholder Cecilie. Hun deltok på foredraget for å vise støtte til sin tante.
– Cecilie er tanten min, og jeg har et forhold til Tone Vigelands smykkekunst gjennom henne. Som kunsthistoriker har Cecilie mye kunnskap om Tone Vigelands kunst. Selve foredraget var nesten som en historiestund, avslutter Julie fornøyd.