Entur lanserer ny, nasjonal reiseplanlegger
Entur har overtatt NSBs betjente billettsalg, og har lansert en ny, nasjonal reiseplanlegger. – Vi har bygget en digital plattform som samler rutetider for hele landets buss-, trikk-, tog- og fergelinjer i en nasjonal database, sier Johnny Welle.
For å gjøre brukernes reiser med tog like enkelt som før, har samferdselsdepartementet besluttet at alt billettsalg skal skje gjennom en statlig sentral – nemlig Entur. Entur er også en nasjonal reiseplanlegger, der man også kan planlegge reiser med annen kollektiv transport.
– Det er Entur som har hatt ansvar for salget av alle NSBs billetter siden slutten av 2016. Nå er vi klare for å ta imot og selge billetter uansett hvilken togoperatør regjeringen velger, sier Welle, som mener brukerne vil merke liten forskjell.
Omprofileringen på Oslo S har ifølge Entur kostet omlag 4,5 millioner kroner.
Torsdag 11. oktober var det duket for både kaffe og kaker til de reisende på Oslo Sentralstasjon. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og administrerende direktør i Entur, Johnny Welle, åpnet det nye billett- og serviceområdet for publikum og reisende på landets mest trafikkerte jernbanestasjon.
Entur tok i 2016 over ansvaret for billettsalg ved landets fem betjente jernbanestasjoner, samt alle billettautomatene for tog.
Samler kollektiv-Norge
– Vi har bygget en digital plattform som samler rutetider for hele landets buss-, trikk-, tog- og fergelinjer i en nasjonal database. Den vil kunne håndtere billettkjøp og betaling på tvers av ulike kollektivselskap. På denne måten gjør vi det enklere for brukeren å finne frem i kollektiv-Norge i én og samme app, sier Welle.
– Betyr det at appen ikke tillater det i dag?
– Reiseinformasjonen er på plass; man kan planlegge reisen, men ikke kjøpe og betale den. Teknologien er her i dag, men vi samarbeider med flere av landets kollektivselskaper for å ferdigstille disse løsningene i de to årene som kommer.
Welle legger også til at landets bysykkel-ordninger vil integreres i applikasjonen:
– Vi har opplysninger om hvor de ulike bysykkel-tilbudene er, men jobber med å implementere sanntidsinformasjon om kapasitet og tilgjengelige sykler.
Mange typer brukere
En av de reisende som tok turen innom de nye lokalene under åpningen, var Zuraida Urquieta (60). I et intervju med Journalen forteller Zuraida at hun har reist kollektivt daglig i over 40 år. Hun har ikke tatt i bruk reiseplanleggeren fra Entur tidligere, selv om mobiltelefonen hun har støtter applikasjonen.
– Jeg har svekket syn etter en øyeoperasjon, så jeg tåler ikke så mye av det sterke lyset fra mobilskjermene.
Selv om hun foretrekker å kjøpe billetten sin i en billettskranke, synes hun det er fint at man nå har muligheten til å planlegge og reise kollektivt med samme applikasjon gjennom hele Norge, og legger til:
– Å reise med tog er veldig fint; det er rolig, man kan sitte, prate og spise. Det er noe jeg liker godt med toget, sammenliknet med andre typer transport. Jeg er egentlig kun kjent her i Oslo, og har derfor alltid ønsket å reise med tog til andre steder i Norge.
Fortsatt behov for gammel teknologi
Welle erkjenner at det ikke er alle reisende som er godt digitalt etablerte:
– Billettautomater er i utgangspunktet en veldig gammel teknologi, men vi ser at det er veldig mange eldre som bruker disse automatene i stedet for å bruke mobilapplikasjoner eller liknende løsninger. Da er det viktig at vi legger til rette løsninger for denne gruppen reisende, også. Vi vil derfor også være tilgjengelige med medarbeidere her på stasjonen, som vil hjelpe de reisende med veiledning og bistand.
Han kan også forsikre denne gruppen reisende om at de får kjøpt akkurat de samme tjenestene hos betjeningen i skrankene uten at det påløper noe gebyr, og tilføyer:
– Det er jo heldigvis færre og færre som velger det alternativet. Verden går fremover, og vi blir mer og mer selvhjulpne, sier Welle.