Shakespeare for et moderne publikum

NRK Radioteateret har kommet med nyinnspilling av Shakespeares Macbeth. Stykkets behandling av temaer som maktbegjær og galskap sto sentralt i paneldebatt på Litteraturhuset.

Else Barrat Due fra NRK radioteateret
Else Barrat Due fra NRK radioteateret

Fredag inviterte NRK Radioteateret og Verdibørsen til premiereavspilling og debatt på Litteraturhuset. Her satt Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre stykkets tematikk – maktbegjær, identitet og galskap – inn i en aktuell politisk kontekst:

– Illegitim makt er aldri stabil. Et slikt rått maktspill vi ser nå, for eksempel med hendelsene ved det saudiarabiske konsulatet i Istanbul, burde ikke vært mulig.

Likevel mente han karakteren Macbeth burde fungere som et skrekkens eksempel for dagens autoritære ledere.

 – Rettssamfunnet er skjørt, vi må verne om det. Men Macbeth får til slutt som fortjent, rettferd har det med å skje fyllest, fortsatte partilederen.

Man hadde liten kunnskap om psykiske lidelser på Shakespeares tid, men Macbeth tar temaet opp grundig, ifølge psykolog Trude Fixdal. I paneldebatten beskrev hun stykket som en psykologisk thriller.

– Forholdet mellom Macbeth og Lady Macbeth minner om det man kaller en «folie a deux», der de to bekrefter og forsterker hverandres vrangforestillinger.

En moderne produksjon

Else Barratt-Due står for dramaturgi og regi på nyinnspillingen. Til Journalen forteller hun at produksjonen bød på visse utfordringer.

– Stykket er lagt til middelalderen, men med moderne musikk og lydbilde. Det som er vanskelig er at versene har en viss rytme. Når du forandrer teksten forsvinner rytmen, så man må passe på å få den med underveis.

 – Jeg har ikke villet lage en «nåtidig» Shakespeare med referanser til Trump og liknende, slikt blir fort utdatert. Jeg ville lage et stykke man kunne ha glede av lenge, fortsetter Barratt-Due.

I likhet med Litteraturhusets panel mener hun det sentrale i stykket er utforskningen av et sinn i oppløsning:

– Det mener jeg er helt genialt gjort. Det ligger en action-historie i bunn, men vi får Macbeths selvrefleksjon underveis hele tiden.

For Barratt-Due fungerer Macbeth-karakteren nemlig som sin egen psykolog, og dette har hovedrolleinnehaver Nicolai Cleve Broch også lagt vekt på i sin fremstilling, forteller hun.

Macbeth

Tragedie av William Shakespeare, antatt oppført første gang i 1606.

Dramatiserer de psykologiske skadevirkningene av maktbegjær.

Nyinnspilt av NRK Radioteateret med Nicolai Cleve Broch og Charlotte Frogner i hovedrollene.

12 oktober var det paneldebatt på Litteraturhuset, med avspilling av stykket i sin helhet.

Debatten ble ledet av programleder i Verdibørsen, Aase Cathrine Myrtveit. I panelet satt Trude Fixdal, Einar Øverenget, Janne Stigen Drangsholt og Jonas Gahr Støre.

Hørespill i en podcast-verden

NRK Radioteateret har vært gjennom store omorganiseringer, budsjettkutt og nedbemanninger den siste tiden.

Det nesten hundre år gamle programmet sender nå kun premierer på radio, mens resten sendes som podcast.

Barratt-Due medgir at det har vært en utfordrende tid, og at satsningen på podcast er et forsøk på å nå et bredere publikum.

Shakespeare på pensum

William Shakespeare er regnet som tidenes største engelskspråklige forfatter, og er viet mye plass på universiteter verden over.

I debatten om akademisk avkolonisering lyder kritikken at Shakespeare representerer Englands fortid som dominerende kolonimakt, samt skjeve fremstillinger av rase og kjønn.

– Shakespeare behandlet så mange basale, menneskelig sterke ting, at det blir vanskelig å si at han ikke skal være med lenger, mener Barratt-Due.