Flyktningskrisen med nytt ansikt

Nyhetsbildet av konflikten i Syria flommer over av ødeleggelse og elendighet. Under årets Oslo World Festival stilte kunstnere med bakgrunn fra Syria ut flere verk for å nyansere bildet.

Nabil Canaan er koordinator for utstillingen Next Stop Damascus. Foto: Cathrine Northug.

Tirsdag 30. oktober åpnet Kulturhuset i Oslo dørene for kunst i forbindelse med musikkfestivalen Oslo World. 12 forskjellige kunstnere med bakgrunn fra Syria stilte ut verk innenfor varierte stilformer.

– Selv om massemedia har vekket oppmerksomhet rundt krisen, er baksiden at Syria kun forbindes med død, ødeleggelse og elendighet, forteller Nabil Canaan. 

Han er en av de to kuratorene av utstillingen Next Stop Damascus. Her belyser de hvordan det typiske mediebildet dehumaniserer krisen og skaper ubalanse i mediebildet. 

Lekende uttrykk

Stilartene varierer fra Fares Cachouz med grafisk design til Abdalla Al Omari med malerier av Donald Trump og Kim Jong-un. Her portretterer Omari Trump som bærer et barn og holder frem et familiebilde. 

– Verkene går gjennom flere følsomme historier, noe vi aldri hører om, mener Canaan.

 

Gode tilbakemeldinger

– Det er kult å få se ulike representanter fra ulike typer av kunst, sier Vilma Persson Attling.

Videre forteller Canaan hvordan reaksjonene har vært hjerteskjærende.
– Vi vil invitere til kulturelt utbytte, debattere og skape gode minner sammen, avslutter han.