Platebutikken Tiger feirer «hvit fredag»
Platebutikken Tiger tar et oppgjør med black friday. Etter én uke med salg, markerer de i dag et konsept døpt 'hvit fredag'.
- Dette er en kontrast vi ønsker for å skifte fokus. Vi vil fokusere på rensende, åndelig og styrkende musikk, sier butikkeier Kristian Kallevik.
Som i kontrast med tilbud som tilbys av andre større aktører?
- Det er like irriterende om du er stor eller liten. For oss blir det å skifte fra venstre til høyre fot. Det er bare en littt annen vekt på tingene, forklarer Kallevik.
- En kompromissløs dag
Journalen har tidligere skrevet om butikker som velger å holde stengt på Black Friday. Tiger har i stedet valgt å sette opp prisene. De har heller ikke valgt å samarbeide med noen.
- Litt av konseptet er å holde det så rent som mulig. Vi vil ikke at det besudles av for mange eksterne faktorer. Det er en mest mulig kompromissløs dag, fastslår Kallevik.
Hvit fredag er en kontrast til black friday, men felles er at dere begge har salg. Hva tenker du om at noen kan oppfatte konseptene som akkurat det samme?
- Dette er et omvendt salg. Prisene går opp. Men begge deler er måter å nå ut til folk. Vi kommuniserer de verdiene Tiger deler med et nisjepublikum. Vi går ikke ut bredt til hvem som helst. Det er ingen store billboards eller en aggressiv reklamekampanje.
Bekmørk uke med lyspunkt
Til tross for at at Tiger setter opp prisene i dag, avsluttet de i går en uke med salg, som de kalte for 'bekmørk uke'. Butikkansatt Erik Egenes kunne informere om at det også ligger praktiske grunner bak ukessalget.
- Det er en fin anledning til å rydde lageret, se hva vi har igjen, sier Egenes.
Egenes kan fortelle at salget har gått veldig fint. Det er likevel ideologiske aspekter som er mest sentralt i de to konseptene Bekmørk uke og hvit fredag.
- Det er vanskeligere enn noensinne å nå igjennom med musikk som er alternativ eller cutting edge. Med et salg så trekker man folk inn i butikken som ellers ikke ville kommet, sier Egenes.
- En tillitskrise
Tor Wallin Andreassen, som er professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole, mener at konsepter som black friday lider av at konsumere er lei.
- Prisene justeres opp for så å bli dratt ned. Da blir det en tillitskrise. Vi føler oss manipulert. I tillegg føler folk at de har nok, og det skjer til tonene av et ønske om en mer bærekraftig livsstil, sier Andreassen.
- Oppbygningen var fantastisk, men nå syns ikke konsumere at det er spennende lenger. Man er blitt utmattet. Hvorfor skal man bry seg når gleden ved å finne et fantastisk tilbud kommer hver dag? spør Andreassen.
Kan det være økonomisk gunstig for butikker å avstå fra konsepter som black friday?
- Når man regner på det, så er det ikke så lønnsømt likevel. Det som oftere skjer nå er at butikker holder stengt, men også at de høyner prisene. Da er det noen som gir det ekstra overskuddet til veldedighet. Dette er nettopp for å møte konsumentene som synes at for eksempel black friday er blitt galskap, sier Andreassen.