Skuffet over årets bysykkelsesong
Denne måneden avsluttet Oslo Bysykkel årets brukerundersøkelse. Flere av sesongens bysyklister vil ikke fornye abonnementet i 2019.
Anne Maren Østberg Mogen (21) er en av flere som uttrykker misnøye med Oslo Bysykkel.
– Jeg flyttet til Vålerenga i august, og med sykkel tar det meg ikke mer enn 10 minutter å komme til jobb. Siden det sjelden er sykler i stativet har jeg ikke kjøpt abonnement i år, og jeg må regne ca en halvtime med buss for å komme meg til jobb istedenfor. Om jeg skulle kommet med en tilbakemelding til Oslo Bysykkel hadde ønsket mitt vært flere sykler på Vålerenga, avslutter hun.
Gikk til innkjøp av privat sykkel
Patrick Georg Færden Giørtz (31) gikk heller til innkjøp av egen sykkel da han synes tilbudet var for dårlig og uforutsigbart. Han har hatt abonnement på bysykkel siden tilbudet kom, men tviler på at han kommer til å fornye abonnementet til neste sesong.
– Det var alt for ustabilt med sykler i området der jeg bor. Halvparten av sykkellåsene hadde sykler som ikke var mulig å få ut, forteller han til Journalen.
Giørtz har flere forslag til hva Oslo Bysykkel kan gjøre for at neste sesong kan bli enda bedre. Han foreslår blant annet at de burde hatt mer regelmessig kontroll på stativene sine. Han har opplevd at stativene enten har vært tomme for sykler, eller at de er fylt opp av sykler som er ødelagt eller utilgjengelige. Til slutt foreslår å utvide åpningstiden på stativene, slik tror han behovet for egen sykkel også hadde vært mindre.
Stativer fulle av ubrukelige sykler
Mads Wam Schneider (39) har hatt bysykkelabonnement i nesten alle år siden 2008, og har stort sett vært fornøyd hver sesong. I sommer opplevde han derimot at det kunne stå stativer fulle av sykler som ikke kunne benyttes på grunn av feil.
– Oslo Bysykkel lovet å fikse det, men likevel vedvarte problemet over mange måneder. Vi fikk dårlig og mangelfull informasjon, og de brukte mange uker på å svare på henvendelser på Facebook. Som man ser på innleggene, rant det inn med frustrerte tilbakemeldinger og klager. Problemet var både at bysykkeltilbudet sviktet og at Oslo Bysykkel ikke svarte på henvendelser, sier Schneider til Journalen.
Schneider opplyser også at lånetiden for noen år siden redusert fra tre timer til tre kvarter. I tillegg har prisen også økt kraftig i samme periode.
– Vi har altså fått et dyrere tilbud som er dårligere. Slik det ser ut nå, kommer jeg ikke til å fornye abonnementet neste år. Det er ingen ting som tyder på at Oslo bysykkel har lært av sine feil og at de er kapable til å drifte bysykkelordningen. Denne saken burde vært løftet til politisk nivå i rådhuset, slik at vi fikk en grundig gjennomgang av ordningen, avslutter han.
Ønsker å forbedre tilgjengeligheten av sykler og låser
Julie Søreng, pressekontakt ved Oslo Bysykkel, opplyser i en e-post til Journalen at tilbakemeldingene fra brukerundersøkelsen sier at bysyklistene i all hovedsak ønsker forbedret tilgjengelighet på sykler og låser. Dette ble også vurdert som de viktigste aspektene av tjenesten.
– Jevnt over kommer det likevel frem at bysyklister er fornøyd med tilbudet og majoriteten ville anbefalt oss til venner og kolleger. En del trekker frem det å ha en såpass rimelig og tilgjengelig fremkomstmåte i Oslo som noe de setter pris på, fortsetter hun.
En full gjennomgang av brukerundersøkelsen er enda ikke gjennomført. Likevel finnes det en viss oversikt over hva tilbakemeldingene går ut på.
– Når det gjelder endringer til neste sesong er dette under arbeid. Velger man sykkel over bysykkel kan det være man rett og slett har andre behov og bruksmønstre som ikke dekkes gjennom en delingstjeneste. At personen likevel har valgt sykkel liker vi, skriver Søreng.