Båtbransjen i medvind
Etter år med nedgang har båtsalget igjen tatt seg opp. For femte år på rad var det importert flere båter lengre enn 5,5 meter, enn kortere.
– Nå er vi i god driv igjen, det selges både store og små båter, og vi ser en gledelig utvikling i salget av de større båtene, sier Leif Bergaas i Norboat, båtbransjeforbundet i Norge.
Nesten en million i Norge
I 2006 ble det importert flest båter siden målingene startet på slutten av 1980-tallet. Bransjen fikk seg en ordentlig knekk i tiden rundt finanskrisen i 2008, men har igjen oppnådd en stødig vekst.
Båtlivsundersøkelsen for 2018 viser at det er omtrent 950 000 sjødyktige båter i Norge. Det er 200 000 flere båter enn i 2011. Fire av ti båter i Norge i dag er motorbåter uten overnattingsmulighet, mens det er 170 000 kajakker og kanoer.
Takker gode somre
Bergaas i Norboat peker på flere mulige årsaker til den gode trenden.
– Vi har lave renter og god økonomi i Norge nå. Båt og båtliv er nære folks fritidsinteresser, og Norge er et bra land å ha en fritidsbåt. Og hvis sommeren slår til, så blir det utrolig mye fritidsbåtbruk. Det så vi i fjor sommer med en tredobling av båter på sjøen. Så vi ser fram på denne sommeren med spenning og forventing også, sier han.
Båtselger Miriam Lefdal i Dreamline Yachts trekker også fram finanskrisen i 2008 som tunge tider.
– Mange slet med å holde det gående. Forhandlere og produsenter gikk konkurs, men de siste årene ser vi, spesielt blant små båter, at salget har økt. Hvis vi får like fine somre som i fjor, så håper vi på et økende salg.
Bli med ombord: Miriam Lefdal viser oss rundt i en av varemessas mest luksuriøse båter, og viser fram luksusen til 10 millioner.
Markedet stabilt
Bergaas er ikke spesielt bekymret for renteøkningen Norges Bank varsler de neste årene.
– Den påvirker nok markedet i noe grad. De som blir rammet er de som strekker strikken langt og tøyer økonomien. Men det gjelder de færreste, og mellomsegmentet på fire til ni meter er det største, så de klarer seg godt selv om renten går opp med en halv prosent. De som kjøper dyr båt har som regel penger, og de er glade for at renten går opp.
Flere større båter
Norboat er båtbransjeforbundet i Norge. De eier båtmessen Sjøen for alle, og har flere båtforhandlere blant sine medlemmer. Flere av disse nyter godt av gode tider i markedet.
– I fjor økte vi omsetningen med 25 millioner kroner. Før sommerferien startet var vi helt tom for båter. Heldigvis klarte vi å skaffe noen flere fra produsentene for å dekke etterspørselen, sier daglig leder Anders Topland i Grimstad Bådsenter til Sjøen for alle.
Topland tror på et godt år, og forklarer at de allerede ser trender til at de gode salgstidene fortsetter i år.
– Vi har hatt et rekordstort forhåndssalg av båter denne vinteren. Mange kjøper litt større båter enn tidligere. Halvparten av de forhåndssolgte båtene har påhengsmotor på 300 hestekrefter og opp. I vinter har vi solgt over 50 båter, sier Topland.