Youtubere er dagens rockestjerner
Youtuber har blitt et yrke, men svært få klarer å leve av det.
– Jeg tror vi skal ha en viss realisme i dette, sammenlign det gjerne med toppidrett. La oss ta Zlatan, han er blitt best i verden og blitt kjemperik, men de aller fleste som spiller fotball kommer ikke så langt, sier Gisle Hellsten.
Han er leder for Karrieresenteret ved UiO og jobbekspert i Aftenposten. Han tror gaming er et yrke vi kommer til å se mye mer av, men at det er vanskelig å lykkes.
Voksende industri
Splay One
- Agentbyrå for youtubere og influencere
- Etablert i 2013
- Omsetning i 2015: 3 043 000 millioner
- Omsetning i 2017: 15 032 000 millioner
- Norges største nettverk for sosiale medier
Youtube, Facebook og andre sosiale medier er nærmest blitt primærkilden til informasjon for dagens unge. I takt med denne utviklingen har det også skjedd en profesjonalisering, som har gjort gamere og andre youtubere til millionærer. Inntektene kommer fra sponsoravtaler, reklamer og andre sideinntekter. Summen avhenger av popularitet og publikum.
Agenbyrået Splay One er av Skandinavias største nettverk for youtubere. De har totalt 40 millioner følgere, og økte fra 2016 til 2017 omsetningen med 56,5 prosent. I 2017 hadde selskapet en omsetning på over femten millioner. Dette er et bevis på en voksende industri som allerede opererer i millionklassen.
Gikk solo
En som har lyktes er Dennis Vareide (28). For syv år siden startet han og kompisen Preben Fjeld (28) kanalen Prebz&Dennis, hvor de gamet og laget sketsjer.
Vareide forteller at det var tøft i oppstarten og sponsoravtalene ikke kom av seg selv. Det var først når de hadde vært på TV at den seriøse reklamebransjen fikk øynene opp for guttene. I 2014 var Prebz&Dennis Norges største Youtube-kanal, og Vareide forteller at de først da kunne leve av hobbyen.
Dennis Vareide har nå gått solo, men lever fremdeles av inntektene fra tiden med Fjeld. Han er også tilknyttet Splay One.
Journalen møtte Vareide for å prate om livet som youtuber.