Rekordfå drept i trafikkulykker
Tallet på mennesker som dør i trafikkulykker har gått kraftig ned de siste årene. Statens vegvesen er ikke fornøyd før det er på er null.
Forrige måned var den februarmåneden med færrest antall drepte i trafikken de siste fem årene. Dette viser helt ferske tall fra Statens vegvesen. Antallet lå på 14 stykker i 2014, og 3 stykker i år.
– Stadig færre dør i trafikkulykker, sier øverste leder og direktør for Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen. Han forteller at det er tre grunner til dette.
– Det er bedre veier, bedre kjøretøyer og flinkere mennesker i trafikken.
Fortsette å gå nedover
Tallene har gått litt opp og ned, grunnet tilfeldig variasjon, men over tid har antall drepte i vegtrafikken blitt redusert.
– Det en positiv utvikling i antall drepte, sier Beate Øien, rådgiver i Vegdirektoratets sikkerhetsseksjon. Hun tror ulykkestallene vil fortsette å gå nedover.
Strenge krav
Det lave antallet trafikkulykker kan sees i sammenheng med kravet om mye mengdetrening som stilles til ferske sjåfører, forteller Statens vegvesen.
– Det å kjøre bil er en kompleks oppgave, og for å få dette til å gå automatisk, så er man avhengig av å ha trent mye, sier førerprøvesensor Christoffer Aanerud til NRK.
Ifølge NAF viser forskning «en tydelig sammenheng mellom hvor mange timer eller kilometer man kjører før førerprøven, og risikoen for trafikkulykker i etterkant».
For et halvt år siden var Sigrid Marie Vildskog Auganæs (20) klar til å kjøre opp på Åsane i Bergen. Hun var nervøs, men taklet både sikkerhetsspørsmål og kjøreoppgavene hun fikk fra sensor.
– Jeg kjørte som en Gud.
Påkjørt av lastebil
Mot slutten av oppkjøringen måtte Vildskog Auganæs bremse ned for en buss som var på vei ut foran henne på motorveien. Bak henne kjørte et vogntog som tilsynelatende ikke hadde fått med seg at bilene foran senket farten.
– Lastebilen traff meg i 60/70 km/t da jeg var i 0 km/t. Da smalt det ganske godt, sier tjueåringen.
Ble redd i trafikken
Sigrid Marie Vildskog Auganæs var heldig, og fikk etter ulykken kun smerter i bakhodet, magen og ryggen. Likevel hadde hun vanskeligheter med å komme seg ut på veiene igjen, til tross for at hun bestod oppkjøringen.
– De to første ukene etter ulykken turte jeg ikke å kjøre, sier hun.
Direktøren i Statens vegvesen forteller at slike kollisjoner med tunge kjøretøy ofte er mer alvorlige.
– Tunge biler er ikke involvert i flere ulykker, men de er ofte involvert i mer alvorlige ulykker, fordi kjøretøyene er større og tyngre, sier han.
Vildskog Auganæs er ikke lenger redd i trafikken, men ulykken har gjort at hun synes det er ubehagelig å kjøre foran lastebiler.
– Jeg blinker ut og lar dem kjøre forbi, sier hun.
Nullvisjon
Norge har en visjon om null drepte og null hardt skadde i trafikken. Dette jobber Statens vegvesen mot, og satser på at det innen 2024 ikke vil være flere enn 100 drepte i vegtrafikken.
– Nullvisjonen gjør også at Statens vegvesen ikke vil være fornøyde med å nå målet som sådan, men jobbe videre for at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken, sier Beate Øien.