El-sparkesykler varer kun få måneder
– De elektriske sparkesyklene i Oslo er miljøvennlige, hevder norsk gründer. I USA er levetiden ned mot én måned.
De elektriske sparkesyklene i Oslo er et miljøvennlig tilbud, ifølge tilbyderne som er på markedet så langt. Svenske Voi og tyske Tier er så langt de eneste tilbyderne, men også norske gründere kommer på markedet snart. Tross snø og grus, skal de få mer enn dobbelt så lang levetid på syklene som erfaringene fra USA viser.
Dette er el-sparkesyklene
- I Oslo er det to forskjellige tilbud med hver sin app
- Med appen låser man opp en sykkel når man står ved siden av den
- På styret finnes gass- og bremsehendler
- Sykkelen slås av og låses med appen etter bruk
- Det koster 10 kroner å starte en tur, og 1-2 kroner per minutt leie
- Syklene kan parkeres fritt i Oslo sentrum, men noen områder som parker, gravlunder og langs fjorden er begrenset
Kort levetid
Elektriske sparkesykler har eksistert en stund i amerikanske byer, men også i Sverige har selskapet Voi hatt sykler en stund.
En undersøkelse fra Kentucky i USA viser at den gjennomsnittlige levetiden til syklene bare var 28 dager om høsten. Voi i Sverige har opplyst at de har målt to til tre måneder levetid på sine sykler om høsten.
Bare i Stockholm alene betyr det at tusenvis av sykler skrotes i løpet av 2019, melder det svenske nettstedet Breakit.
Voi jobber med en ny modell som skal vare i rundt seks måneder, ifølge driftssjefen i Voi Sverige. De forklarer også at de reparerer syklene og gjenbruker deler.
Tenker på miljøet
Det norske selskapet Zvipp håper å komme på markedet i månedsskiftet mars–april med 1000 elektriske sparkesykler. Sebastian Solberg er en av fire grundere bak selskapet.
– Levetiden på syklene er i utgangspunktet seks måneder, men vi håper vi kan få det opp mot to sesonger. Det er ingen som har testet det på norske forhold ennå, så ingen vet helt hvordan det blir, sier han.
Johan Høgåsen-Hallesby i Urban Sharing er kritisk til levetiden produsenter og scooteroperatører oppgir. Han jobber med løsninger for drift og flåtestyring av slike mikromobilitetssystemer.
– Mange hevder levetiden er tre til seks måneder. I realiteten mottar vi mange signaler på at dette ligger på én til to måneder i utenlandske byer. Mange operatører sliter også med stort svinn, sier Høgåsen-Hallesby.
Solberg svarer med at de har gode planer for å holde levetiden oppe.
– Vi har folk i Oslo som kan reparere og bytte ut deler på syklene. Det er både rimeligere for oss og bedre for miljøet. Dette er et miljøvennlig produkt og vi vil jobbe for at det skal være det. De skal brukes opp, sier Solberg
Satser stort
Solberg tror de kan lære av erfaringene fra svenske Voi og tyske Tier, som allerede er å se i Oslo.
– Fram til nå har det vært is og grus på gatene, som vi mener ikke er forsvarlige forhold til et fremkomstmiddel nordmenn ikke har brukt før, mener Solberg.
Høgåsen-Hallesby i Urban Sharing påpeker at markedet for slike tilbud internasjonalt er kjempestort.
– Totalt sett er dette et gigantmarked. De siste fire årene har det blitt investert omtrent seks milliarder dollar i bedrifter som driver med mikromobilitet, sier Høgåasen-Hallesby.
Solberg opplyser at én ferdig sparkesykkel, inkludert batterier, koster 7000-8000 kroner.
Kommunen åpen for nyvinninger
Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, er åpen for endringer i Oslos kollektivtilbud.
– Jeg er positiv til at aktører vil prøve ut nye og miljøvennlige transportløsninger i Oslo. Samtidig har vi nå laget retningslinjer for alle aktørene, som fastslår at tjenestetilbyder aktivt skal rydde sykler som står til hinder for øvrig ferdsel og fjerne sykler som er forlatt i sjøen, elver, skogsområder, og så videre, forteller Berg.
Samtidig er Berg tydelig på at tilbudet skal være til hjelp og ikke hinder for innbyggerne.
– Om ikke retningslinjene følges må vi se om vi kan ta i bruk andre virkemidler. Vi følger nøye med på utviklingen. Dersom delingstjenester for sparkesykler viser seg å skape problemer for byen og dens befolkning, vi vil vurdere strengere regulering enn dagens.