Flere velger privat leksehjelp

Markedet for privat leksehjelp har de siste fire årene vokst dramatisk. Utdanningsdirektoratet mener god leksehjelp burde være foreldre og skolens ansvar.

Markedet for privat leksehjelp har økt betydelig de siste årene. Illustrasjonsfoto: Idun Teeuwen

I Oslo kommune er det et krav at alle elever skal ha tilgang til leksehjelp og det er mange gratis ordninger og tilbud tilgjengelig. Likevel er det mange som velger privat leksehjelp. 

MentorNorges driftsinntekter fra 2014 til 2018 (Regnskapstall.no)

Stor økonomisk vekst i markedet

MentorNorge er Norges største bedrift for privat leksehjelp. Bedriftens driftsinntekt fra 2014 til 2018 har gått fra 1 million til over 18 millioner, ifølge Regnskapstall.no. Etterspørselen for privat leksehjelp har dermed økt betydelig de siste fire årene. 

Ida Myking er lokal kontaktperson for MentorNorge i Oslo og har selv vært mentor i 3 år. Mykning merker at etterspørselen har vokst spesielt i de store byene som Bergen og Oslo. MentorNorge underviser både barn og unge, men Myking sier hun selv merker størst pågang fra elever i ungdomsskolen og videregående. 

Ida Myking underviser for MentorNorge. (Foto: privat)

For store klasser og for lite oppfølging 

Myking forteller at mange velger privat fordi de ikke får nok oppfølging i et vanlig klasserom. 

– Det handler om det med å få en person hjem til seg hvor mentoren har alt fokus på eleven. Det er dette mange savner i skolen, der det er store klasser og en lærer på 30 elever, forteller hun til Journalen. 

MentorNorges timespris ligger på rundt 450 kroner. Myking merker at hennes kunder ofte har bedre råd. 

– Det er klart at det koster. Det er ikke billig, påpeker hun. 

 

Skeptiske til utviklingen 

Utdanningsdirektoratet er skeptiske til denne utviklingen. Seniorrådgiver i utdanningsdirektoratet Doris Amland skriver i en mail til Journalen at det er flere grunner til at elever og foreldre oppsøker privat undervisning. 
– Men, samtidig at det først og fremst skolens ansvar at elevene får den opplæringen de har krav på.

Dersom elever eller foreldre opplever at det ikke fungerer tilstrekkelig, bør man som forelder komme i dialog med skolen og læreren for å snakke om hva barnet har behov for, både faglig eller sosialt. Alle elever har rett til tilpasset opplæring, skriver hun. 

 

Stikkord