Lite engasjement rundt Stopptober
Fjorårets Stopptober-kampanje vekket stor oppmerksomhet. I år er det stille.
Hvert år arrangerer Helsedirektoratet motivasjonskampanjen Stopptober. Kampanjen varer i 28 dager, og målet er å motivere de som røyker og snuser til å slutte ved å ta én og én dag om gangen.
Idéen om en felles sluttemåned kommer hovedsakelig fra England. Kampanjen har vært arrangert i landet siden 2012, men ble ikke hentet til Norge før i fjor.
Humoristisk virkemiddel
Stopptober fikk for alvor stor oppmerksomhet da Helsedirektoratet lanserte det ukonvensjonelle snusbåndet i 2018. Snubåndet ble lansert i en humoritisk reklame produsert av reklamebyrået Per Høj, og ble sett over 2,5 millioner ganger på ett døgn på Facebook. Nå har videoen nesten 5 millioner visninger.
I forbindelse med årets Stopptober, er det ikke laget noen ny reklamefilm som skal vekke oppmerksomheten.
Må ville slutte
Kampanjen angår de som ønsker å slutte, og er ingen oppfordring til andre med å slutte med røyk og snus. Student ved OsloMet, Dahlak Bsrat er en av dem som ikke ser behovet med å slutte.
– Kanskje jeg kunne vært med dersom det hadde hatt en helsemessig effekt, og hadde hatt et behov for å slutte.
Skape trend
Eline Wikan, student ved OsloMet, mener det å gjøre Stopptober til en trend kan være med å skape større engasjement.
– Hvis man hadde fått en kjendis til å promotere kampanjen, så hadde det nok blitt en trend, sier Wikan.
– Alt som kan gjøres til trender, har jo vist seg å være effektive, som for eksempel Movember hvor man skal gro bart eller skjegg for å vise støtte med fokus på prostatakreft.
Flere snusere enn røykere
Til tross for at Stopptober er en sluttekampanje for både snus og røyk, kan det se ut til at noe tar over for noe annet. Statistikk fra SSB (2018) viser at det for første gang er flere som snuser, enn som røyker.