Økt interesse for loppemarked
Tredoblet omsetningen på 6 år.
Oslos skoler har i mange år holdt loppemarkeder både høst og vår. I helgen holder flere skoler marked, deriblant Tåsen skole. Geir Florhaug, medlem i loppekomiteen på skolen, forteller om en drastisk økning i interesse de siste seks årene.
– Vi ser en positiv endring i engasjementet for loppemarkedet. Forskjellen ser vi både i omsetningen per loppemarked, men også i endringene vi gjør, forteller han. – Kafeutvalget og salg av mat har tatt seg opp, hvordan vi presenterer loppene for kundene som om de står i en butikk - alt dette bidrar til at vi selger mer.

At omsetningen har økt så drastisk som den har på kort tid tror han er mye grunnet tiden vi lever i: – Det strømmer til av unge mennesker, og dette er vel et utslag av tiden vi lever i. Folk ønsker å finne spesielle ting, og gjenbruk har oppnådd høyere status, sier han. På Facebookarrangementet har 2500 stykker trykt på interessert.
Samlingspunkt
Det å få et loppemarked på beina er, tross økt omsetning, ikke uten utfordringer. Florhaug forklarer at de har prøvd å løse det store behovet for frivillige ved å kreve mye på kort tid, og at de forsøker å finne en struktur som gjør det gøy å være med på. – Vi er jo basert på frivillig innsats, og foreldrene må helst stille alle sammen, i tre hele dager. Vi prøver derfor å holde det kort og kompakt, og såklart gjøre det til et hyggelig samlingspunkt, sier han. – I år har vi jo for første gang en finloppeavdeling, og da kan de som har interesse for denne kategorien ta ansvar for den. Det er rom for initiativer.

Korpspenger
Loppemarkedet på Tåsen skole holdes av skolekorpset, i likhet med mange av Oslos loppemarkeder. Pengene skal brukes på musikklærere, dirigenter og instrumenter. For loppekomiteen er noe av det viktigste at de lokale føler en tilhørighet til markedet. – Vi fokuserer mye på nærområdet. Markedsføringen vi gjør er annerledes fra sted til sted, her i området ønsker vi å gjøre kommunikasjonen ut både morsom og lett å huske. Vi er avhengige av loppene, og ønsker jo at de lokale ønsker å støtte oss både med å gi loppene, men også å dukke opp og lage litt fest og liv.
