Ruteendring i T-banen:— Best mulig tilbud til flest mulig
Ruter melder om endringer i rutertider fra flere stasjoner og linjer fra 7.oktober. Endringene gjelder enkelte stasjoner på linjene til Bergkrystallen, Frognerseteren, Østerås, Vestli og Sognsvann.
Kontinuerlig forsøk på å forandre tilbudet til det bedre
En rekke stasjoner på flere T-banelinjer har fått nye avgangstider. Kommunikasjonsrådgiver Knut-Martin Løken i Ruter forklarer at ruteendringene helt enkelt handler om å lage et bedre tilbud til befolkningen.
— Hovedgrunnen til at vi gjør endringer, noe vi gjør med jevne mellomrom gjennom hele året, er for å lage et bedre tilbud til befolkningen. Vi ser hvor det er flest reisende. Dersom det vil være bedre for mange å endre en linje, gjør vi det.
Prøve og feile
En ting Ruter ser på når de avgjør hvilke endringer de skal gjøre, er hvor flest mennesker reiser.
— I Drøbak gjorde vi i mars en stor endring som strømlinjeformet linja inn til Oslo. Her innførte vi hyppigere avganger, som skapte bedre plass ombord. I etterkant ser vi at tallene på passasjerer har økt som en konsekvens av dette.
Løken forklarer videre at rutetider vurderes kontinuerlig, og at det ikke alltid gir ønsket resultat.
— Dersom en forandring ikke fungerer, må vi forandre til noe annet, eller gå tilbake til slik det var i utgangspunktet. Det er rett og slett et kontinuerlig forsøk på å forandre tilbudet til det bedre.
Øke effektiviteten
Hvis det er snakk om å gå mer drastisk til verk ved å legge ned stasjoner på de ulike rutene, legges også geografi til grunn for avgjørelsen.
— Noen linjer har så mye gjennomstrømming at nedleggelse er utaktuelt. Man legger ikke ned Jernbanetorget som holdeplass. Men det hender vi legger ned holdeplasser som er veldig lite brukt. Dersom brukere av stasjonen har kort vei en annen holdeplass, og dette gjør tilbudet mer helhetlig effektivt, for eksempel.
Må forandre seg i takt med områdene
Oslo og Akershus er et ledende område for Ruter, og i konstant forandring. Dette krever jevnlige endringer.
— Hvis vi hadde kjørt de samme linjene hver måned, hvert år, på samme måte som man kjørte buss ved forrige århundreskifte hadde det ikke fungert i det hele tatt. Vi må forandre oss med områdene vi opererer i.
Forbedre korrespondansen mellom buss og bane
En annen faktor Løken påpeker i rutearbeidet er hvorvidt endringer i avgangstider kan bedre korrespondansen mellom buss og bane.
— Vi vurderer løpende hele vårt tilbud for å sikre at flest mulig skifter ut bilen med å reise kollektivt, gå eller sykle.