Hold deg fast på bussen
Busselskapet ruter har den siste tiden fått inn flere klager på for uvøren kjøring rundt i Oslo.
Flere osloborgere har uttrykt frustrasjon over hvor ubehagelig bussturene i byen kan være. Thale (20) fra Trondheim sier det er som en berg- og dalbane å sitte på.
– De fleste busser kjører veldig fort, noe som er greit, ettersom man da kommer raskere frem. Allikevel er det veldig ukomfortabelt å sitte på, slik at man blir kvalm.
Videre sier hun at når bussene er fulle, er det ekstra vanskelig å holde balansen. Når sjåføren kjører i full fart over hull, da er det helt forferdelig å sitte på bussen.
Stor forståelse
Ruter skriver i en mail til journalen, at de har stor forståelse at det kan være ubehagelig for passasjerer når bussen enten får brå start eller stopp. Deres operatører er svært bevisste på dette, og deres sjåfører vet at deres viktigste oppgave er å transportere passasjerer på en trygg og komfortabel måte. Dermed oppfordrer ruter deres førere til en myk og defensiv kjøring.
Krevende jobb
Ruter sier videre at det er en krevende og utfordrende jobb å være bussjåfør. Spesielt i Oslo og Akershus er det mye og uforutsigbar trafikk, spesielt i rushtiden. I denne tiden krever også passasjerene at bussene skal være i rute. Ruter løfter også frem at det er krevende å kjøre en buss ut av en busslomme, inn i tettpakket trafikk.
Ida (21) fra Oslo sier at det ikke er et stort problem for henne, men at hun ser at det er det for andre passasjerer. Flere ganger har hun sett barnevogner som har flydd rundt på bussen, som har ført til gråting. Det fører til engstelige mødre, som prøver å få kontakt med sjåføren, men sjåføren sitter jo bare i sin egen verden.
Sluttet å ta buss
Ruter skriver i en e-post at sjåførene deres oppmuntres til en myk og defensiv kjøring, men at dette kan være problematisk.
Svein (47) fra Lillestrøm mener at det burde gjøres flere tiltak, med tanke på passasjerenes sikkerhet.
– Det er helt forferdelig å sitte på de bussene, jeg tar kun trikk eller t-bane for øyeblikket fordi det er så slitsomt med bussene. I hvert fall om man må stå, sjåførene må jo tenke at når eldre menn og kvinner står så klarer ikke de å holde seg på beina.
Sikkerhet
Ruter skriver videre, at det finnes mange tilsvarende eksempler på situasjoner hvor bussjåføren må gjøre krevende vurderinger. Hvor nettopp hensyn til sikkerhet er årsaken til at bussen kan få en brå start eller stopp.
De har full tillit til at deres operatører har som høyeste prioritet å transportere passasjerer på en trygg og så komfortabel måte som mulig.
Passasjeren Johannes (25) fra Oslo, tar turene med et smil og sier han tar turene som en liten treningsøkt, man får god balansetrening sier han og ler.