Nytt helsetilbud til studenter
Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus lanserte nylig Studenter spør. Dette mener studenter om tilbudet.
Direktøren i SiO Helse Trond Morten Trondsen forteller at Studenter spør er en spørsmål og svar tjeneste tilbudt av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og Ung.no. Tilbudet består av en nettside hvor studenter kan stille anonyme, helserelaterte spørsmål,og få svar av fagpersoner i SiO Helse.
– Vi svarer på studenters spørsmål om alt fra psykisk helse, til eksamensstress og kjærlighetssorg, sier Trondsen.
Journalen har intervjuet fire OsloMet-studenter angående tjenesten. Ingen av studentene hadde hørt om Studenter spør, men delte sine meninger etter de fikk vite hva det går ut på.
Agnete Straumsnes (23)
– Det er sikkert nyttig for noen studenter, sier Straumsnes.
Hun mener at dette er et lavterskeltilbud som gjør det lettere å vite hvor man kan søke hjelp.
– Det blir kanskje enklere å søke hjelp da også, mener hun.
Straumsnes forteller at dette er et tilbud hun kanskje kommer til å benytte seg av om hun trenger hjelp i framtiden.
Marta Ravensborg (26)
– Det er absolutt nødvendig at SiO tilbyr en slik tjeneste. I hvert fall siden mange studenter er ensomme, sier Marta Ravensborg.
Hun mener at dette er et kjempegodt tilbud til de som mangler noen å snakke med.
– Jeg tror dette er nyttig for mange studenter, og dersom flere får vite om det tror jeg at det kan bli veldig populært, sier hun.
Ravensborg forteller at dersom hun får behov for en slik tjeneste, så synes hun det er godt å vite at tilbudet finnes.
Martha Regine Skår (21)
Marta Regine Skår mener at det er greit at SiO tilbyr denne tjenesten til studenter.
– Hvis man søker rundt på nettet kan man få mer generelle svar, men her har man mulighet til å få svar på konkrete spørsmål, sier hun.
Hun forteller at hun ikke vet så mye om konseptet enda, så hun er usikker på om hun vil benytte seg av tjenesten i framtiden.
Ruben Amble Hirsti (28)
– Studenter spør høres ut som et fornuftig tilbud som kan være positivt for mange, mener Ruben Amble Hirsti.
Han er lærerstudent, og han tror at en arena hvor studenter kan stille anonyme spørsmål vil senke terskelen for å søke hjelp.
– Jeg tror mange vil benytte seg av tilbudet hvis det blir godt reklamert for. Selv har jeg ikke hørt om det, men jeg tror SiO bør forsøke å nå ut til studenter via sosiale medier, forteller Hirsti.
Trond Morten Trondsen forteller at de har informert om tilbudet på infoskjermer, i sosiale medier og gjennom informasjon som er sendt ut av noen av lærestedene.
– Vi valgte å gå litt forsiktig ut med markedsføringen i starten, og vi er glade for at det allerede nå spørres etter mer informasjon. Det er positivt at det er interesse for tilbudet, og vi håper at studentene synes dette er et nyttig og lett tilgjengelig tilbud. sier han.