Tier fortsetter på vinterføre

Tier og andre leverandører av elsparkesykler vil drifte en redusert mengde sykler i Oslo gjennom vinteren hvis værforholdene tillater det. Selskapet svarer på kritikk av syklene med nye bærekraftsmål.

Du vil fremdeles kunne kjøre elsparkesykkel i vinter

Markedet for elsparkesykler i hovedstaden har vist seg å være enormt etter at regjeringen likestilte små, elektriske kjøretøy med sykkel i fjor. I august 2019 ble selskapet Tier det første sparkesykkel-selskapet i Oslo som nådde en million turer, og flere andre selskaper har nådd tilsvarende tall. Det nærmer seg den første vinteren med et stort antall sykler i omløp, og mange lurer nok på hva som skjer med syklene når temperaturen på gradestokken kryper nedover. 

Brukernes trygghet er viktigst

–Vi planlegger å tilpasse sparkesyklene våre til vinteren, slik at vi kan ha trygg kjøring igjennom vintermånedene. Vi vil uansett begrense eller helt stanse tjenesten vår om været ikke tillater trygg drift. Brukernes trygghet er hovedprioritet, sier Lars Christian Grødem-Olsen, daglig leder i Tier Oslo.

Konkurrenten Voi annonserte nylig at deres sykler vil bli tilgjengelige utover vinteren etter at de i september lanserte nye, mer robuste sparkesykler tilpasset norske forhold. Tier kan ikke til dags dato si konkret hvilke tiltak de vil innføre. 

Skal bli karbonnøytrale innen slutten av 2020 

Forskning har vist at elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn først antatt på grunn av blant annet kort levetid på syklene, samt utslipp fra varebiler som frakter syklene til ladestasjoner om natten. Ifølge Grødem-Olsen har Tier flere tiltak som skal bidra til en mer bærekraftig fremtid: deres nåværende modeller har en forventet levetid på 18+ måneder, og nye generasjoner sparkesykler vil ha en levetid på flere år. De har forpliktet seg til FNs bærekraftsmål, og sikter på å bli klimanøytrale innen 12-14 måneder. 

Elizabeth Balfour er kritisk til vinterkjøring av elsparkesykler Foto: Kristin Sverre Østensvik

Forbrukernes dom: vil ha vinterdekk og strengere retningslinjer

Elizabeth Balfour bor i Oslo og bruker elsparkesykler nesten daglig. Hun stiller seg skeptisk til kjøring om vinteren; 

– Noen av de nye syklene har større hjul, og de ville jeg kanskje vurdert å bruke på vinterføre, men jeg er usikker. For at jeg skulle ha følt meg trygg på glatt føre må hjulene forbedres, det bør bli flere sykkelveier, og forbrukerne må bli flinkere til å følge trafikkreglene. Ellers tar jeg nok bussen!

Abhi Bajaj er en annen flittig bruker av tilbudet. Han reiser mye og bruker syklene overalt der de tilbys. 

Abhi Baja etterspør klarere retningslinjer for forbrukerne Foto: Kristin Sverre Østensvik

– Hvis jeg skulle brukt syklene på vinteren ville jeg har foretrukket vinterdekk. Jeg vil jo ikke bli drept! Jeg ser at mange her i Oslo også kjører på fortauene, og det er enkelt å skade fotgjengere. Jeg etterspør flere regler for de som bruker syklene. 

Ellen og Jesper Blinkenberg vil bruke syklene mens det er mildvær Foto: Kristin Sverre Østensvik

Ellen og Jesper Blinkenberg tester elsparkesykler for første gang en oktobersøndag langs havnekaia i Oslo sentrum og er overbegeistret for tilbudet. 

– Dette er så gøy, like morsomt som jeg trodde, sier Ellen. 

– Vi vil bruke syklene så lenge det ikke er for glatt og for kaldt. Vinteren i Norge blir kortere og kortere, men vi mener det er behov for piggdekk i de kaldeste månedene hvis man skal kjøre forsvarlig, sier paret.  

Andre leverandører av sparkesykler som Voi, Lime og WeCirc ble også kontaktet, men det var ikke mulig å få uttalelser direkte fra disse selskapene. 

 

 

 

Stikkord