Tise har nådd 800.000 brukere
Tise: Appen som åpner for bærekraftig handel, har vokst enormt de siste årene. I dag har de nesten 400.000 månedlige brukere.
Tise
Hva: Tise er en norsk gratis-app for salg av brukte klær og gjenstander.
Den ble startet av grunderne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss i 2014, og ble lansert i februar 2016.
Siden Tise ble lansert i 2016 har de aldri hatt flere brukere enn i dag. Appen vokser stadig større, og flere interesserer seg i å kjøpe og selge brukt.
Åpner for lett og inspirerende handel på mobilapp
Da grunderne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss startet appen hadde de et håp om at det ville bli en suksess, men appen har blitt mye større enn det de turte å tro på, med 800.000 registrerte brukere i dag.
Journalen har vært i kontakt med en av gründerne til Tise, Eirik Frøyland Rime. Mange unge synes at det var uinspirerende og kjedelig å selge brukt. Her fant grunderne inspirasjon til å starte appen, dette ønsket de å gjøre noe med.
Han selv mener at Tise har blitt så stort fordi det er en enkel og morsom måte å drive med gjenbruk på.
– Flere og flere oppdater hvor mye flott man kan kjøpe brukt. Samtidig blir man mer og mer klar over at det er dumt å kaste klær man ikke bruker lenger, sier Rime.
Tise representerer bærekraftig handel, og Rime mener at noe av grunnen til at appen har vokst så mye er all fokuset på klima og miljø.
– Det er nødvendig å handle bærekraftig fordi vi står ovenfor en klimakrise. Hvis vi ikke endrer vanene våre raskt, så kan det få fatale konsekvenser, forteller RIme.
Deres videre mål er at Tise kan bli bærekraftig økonmisk. I tillegg driver de med ekspansjon. Sverige er et viktig marked å vokse videre i.
Gjenbruk i fokus
Marthe Christine Støp (19) har vært medlem av Tise siden mai 2017. Hun forteller om sin opplevelse med appen.
– Før synes jeg det var utrolig kjedelig å selge brukte klær, men når Tise kom så ble det mye enklere. Nå er det bare å ta et bilde, også legge det ut på profilen sin. Blir litt som Instagram, bare med klær og ting, fniser Støp.
Tise retter seg hovedsakelig mot kvinner i alderen 18 til 35 år. Støp har selv solgt klær på Tise, og føler seg trygg på handelen der. Tise gjør det enkelt å søke opp brukere, direkte produkter, og kommunisere med kjøper og selger på meldinger.
– De fleste jeg kjenner har Tise. Jeg synes det er vakkert å se at så mange er interessert å i kjøpe og selge brukt, sier Støp.