– Det er jo ikke brukt engang!
Avdelingsleder ved klesmottaket på Fretex ser en skremmende utvikling: — Vi får inn fryktelig mye klær med lappen på.
– Det er helt grusomt. Mye av det som returneres fra netthandel havner her hos oss. Det blir sendt rett videre til Fretex, og vi ser mer og mer av det.
Åse Roen jobber som avdelingsleder på klesmottaket til Fretex på Alnabru. Hun forteller at mye av klærne vi kjøper på nettet med fri retur-garanti, ikke går tilbake til varelagrene hos de store nettbutikkene slik vi tror. Det koster rett og slett for mye å pakke det om på nytt og legge det inn på lagrene igjen.
– Så det ender altså opp her. Det er helt ille. Jeg tror mange av nettbutikkene som tilbyr gratis retur, aldri sender de returnerte varene ut til nye kunder igjen. Det lønner seg ikke økonomisk for dem, sier Roen.
Lappen henger fortsatt på
Hun opplyser om at det sorteres hele fem tonn med klær bare i Oslo hver eneste dag, og at klærne kommer fra primært Oslo og Bærum. De ser at ubrukte klær og klær med lappen fortsatt hengende på, stadig øker. Det utgjør en betydelig del av det som har blitt et enormt forbruksproblem i Norge.
Verstingene
Det som havner på hengere i norske Fretex-butikker, utgjør kun 10 prosent av totalen som samles inn av intakte klesplagg. Resten går til eksport og selges i utlandet. Roen legger til at det kommer inn enormt mye klær for unge kvinner inn på mottaket, og at veldig mye er såkalt «billig fast fashion».
– Zara og Hennes og Mauritz. Det er definitivt verstingene.
Sannheten om fuskepels
I kjelleren på sorteringslageret henger det rader på rader med pelskåper i perfekt stand. Åse forteller at de sliter med å få solgt dem.
– Endelig begynner det å gå opp for folk at fuskepels ikke er et bærekraftig alternativ. Det er jo plast, og kjempeskadelig for naturen. Det vi bør bruke er de gamle flotte pelsene av god kvalitet. Det er jo det som er bærekraftig.
Journalen har forsøkt å komme i kontakt med nettbutikkene Zalando og Boozt.com for en kommentar, men har ikke lyktes i dette.