Et varmere samfunn
1. november ble Norge fargelagt oransje. Kirkens Bymisjon sørget for utdeling av 17 000 skjerf, og håper det fører til en varmere førjulstid.
Siden 2011 har Kirkens Bymisjon arrangert en årlig aksjon for å gjøre samfunnet varmere. De oransje skjerfene er selve bildet på denne aksjonen, og er til for alle som enten trenger å varme seg i kalde tider, eller bare ønsker å vise støtte. Aksjonen kalles ''Gled en som gruer seg til jul'', der formålet er å spre litt varme i en tid hvor mørket kommer og det blir kaldere ute.
Håper på å dele ut alle skjerfene
– I år har vi fått inn rundt 17 000 skjerf og det vil vi si oss fornøyde med. Vi fikk nok inn flere skjerf i fjor, men det var på grunn av TV-aksjonen. Kirkens Bymisjon sin aksjon var nok litt mer omtalt i fjor, sier Edwin A. Ortiz, som jobber for Kirkens Bymisjon.
De frivillige som er med på å dele ut oransje skjerf, bruker rundt en time på dette. Dersom ikke alle skjerfene blir delt ut innen timen, kan man finne skjerfene som er igjen på statuer, trær eller i lyktestolper.
– Vi håper jo at vi klarer å dele ut alle skjerfene, det vil jeg si at vi skal klare, mener Edwin.
– Gjør en veldig god jobb
Marcus Norbakken (25) var en av dem som tok imot et oransje skjerf uten å egentlig vite formålet. Da han fikk vite det, ville han mer enn gjerne bruke skjerfet i fremtiden.
– Jeg synes det er veldig bra at Kirkens Bymisjon gir ut skjerf til dem som fryser. Nå som jeg faktisk vet formålet med dette, kommer jeg til å bruke skjerfet. Dersom jeg ikke hadde visst det, hadde jeg nok bare tenkt at det bare var et vanlig skjef. Jeg syns at de i Kirkens Bymisjon gjør en virkelig god jobb.