Fem på Oslomet om eksamensforberedelser

Eksamensperioden nærmer seg, eller har allerede begynt, for de aller fleste på Oslomet. Slik forbereder elevene seg.

På biblioteket i Oslomets P48 sitter flere studenter og forebereder seg til årets eksamener.

Martin Nakken

– Jeg starter med å lage en oversikt over de sentrale temaene for eksamen. Lager et tankekart. Skriver mer utdypende om de forskjellige temaene. Lager et skikkelig eksamens-ark med alt jeg må igjennom, leser og repeterer på det. Går sammen med en eller to fra klassen og repeterer.

Martin Nakken studerer faglærer i kroppsøving på tredje året. Foto: Thea Ødegården

Linn Borgen

– Til nå har jeg lest pensum som er relevant til forelesningene vi har hatt, og sett på tidligere eksamensbesvarelser. Hvis vi har kreative oppgaver liker jeg å idémyldre med en gruppe. I de tilfellene jeg må være veldig konsentrert, jobber jeg best alene. 

Linn Borgen studerer medier og kommunikasjon på sitt andre år. Foto: Thea Ødegården

Mads Rossland

– Jeg liker å jobbe i kollokviegrupper. Vi jobber med eldre eksamensoppgaver, og oppgavene i lærebøkene. Og så er det viktig å repetere og pugge stoffet.

Mads Rossland studerer for å bli grunnskolelærer 1-7. trinn. Foto: Thea Ødegården

Julie Heistad

– Når jeg leser til eksamen går jeg igjennom alle kompetansemålene, noterer fra pensum og går igjennom notater fra forelesinger. Mitt beste tips er å følge jevnt med hele året. Ellers prøver jeg å ikke stresse så mye, og få nok søvn og hvile. 

Julie Heistad går sitt første år på sykepleierstudiet. Foto: Thea Ødegården

Jesper Dahl Eriksen 

–Jeg forebereder meg ikke på noe spesiell måte, utenom å møte opp i undervisning. Jeg har vært i alle timer/forelesinger, pluss eksamensrettet seminarer. En del gruppeoppgaver og inkludering i undervisningen har gjort at jeg har føler jeg har nok grunnlag til eksamen. 

Jesper Dahl Eriksen studerer ergoterapi på første året. Foto: Thea Ødegården

 

Stikkord