Politiet frykter el-sparkesykler på vinterføre
El-sparkesyklene fra Tier og Voi skal være tilgjengelige hele vinteren. Det synes politiet er bekymringsverdig.
Daglig leder for aktøren Tier, Lars Christian Grødem-Olsen, sier at hovedprioriteringen er sikkerheten til brukerne deres. Tjenesten kan stoppes som en konsekvens av dårlig føre.
– Når været gjør bakken glatt slik at det blir uttrygt å kjøre, stopper vi tjenesten vår. En ulykke er alltid en for mye, sier Grødem-Olsen.
Lite forsvarlig
Etter at de første sparkesyklene kom til hovedstaden i vår, har antall skader økt. I juli ble det meldt inn nær fem skader på el-sparkesykkel i døgnet i Oslo kommune.
Politioverbekjent Finn Erik Grønli sier til Nrk at han er skeptisk til hvordan dette kan være forsvarlig. Etter en økning av skader på sommerføre, kan man tenke seg til skadene som kan komme på vinterføret.
– Vi frykter at liv vil gå tapt, sier Grønli.
Flere av aktørene har varslet om full drift i vinter. Voi er en av dem som har ustyrt sine sparkesykler med vinterdekk. Student Filip Steinland har prøvd de nye sparkesyklene, men synes disse er dårligere å kjøre med.
– De er altfor tunge til å farte rundt på glatt føre med. Samtidig får det bremsene til å bli tregere, sier Steinland.
Kommunikasjonsjef i Voi Kristina Hunter Nilsson, svarer at de enkelte dager velger å sette alle el-sparkesyklene i sovemodus. Da vil alle syklene bli deaktivert og kan ikke brukes.
– Sikkerhet er veldig viktig for oss, derfor vurderer vi værforholdene og føret i Oslo kontinuerlig.
Når været blir ustabilt vil alle sparkesyklene samles inn forløpende. Dette blir anonsert på appen, og de vil ikke bli satt ut igjen før været blir bedre.
Stenge appen
For å begrense bruken av sparkesyklene kommer Tier til å stenge appen og gi beskjed til alle deres brukere. Sparkesyklene vil ifølge aktøren mest sansynlig bli stående, uten å kunne bli brukt.
– Ser vi at det fortsatt oppstår skader, kommer vi til å plukke opp syklene. Det er målet når været skaper driftsutfordringer.
Poltibekjent Grønli er skeptisk til hvem som skal vurdere om forholdene er forsvarlige. Ved et plutselig værskifte virker det lite sannsynlig at de skal plukke opp syklene med en gang. Han legger til at det med tanke på mye snø og brøyting vil bli problematisk for brøytebilene å komme seg forbi.
Nedgang
I begynnelsen av november sier Lund at de har sett en betydelig nedgang i tallene deres. Når det blir kaldt i byen blir det enda kaldere å kjøre el-sparkesykkel.