Mangler ressurser til svømmeopplæring
Flere skoler ønsker tettere oppfølging og bedre tilrettelegging i svømmeundervisningen.
– Svømmeopplæringen er per dags dato ikke bra nok etter min mening, sier Simen Nordahl.
Nordahl er lærer ved Manglerud barneskole, hvor de i år har 16,5 timer i bassenget.
– Jeg opplever at det er altfor mange elever som går ut av 4.trinn uten de nødvendige svømmeferdighetene, sier Nordahl.
Han mener det både skyldes lite tid i bassenget og mangel på oppfølging av de som holder undervisningen.
De ansatte ved Manglerud har selv hovedansvaret for svømmeundervisningen, men har også leid inn instruktører fra Lambertseter svømmeklubb. Det er noe de ønsker mer av i videre svømmeundervisningen.
Bedre tilrettelegging
Svein Inge Rosseland, faglærer ved Østensjø skole, mener at det ikke trengs store endringer i læreplanen.
– Vi trenger bedre fysisk tilrettelegging. Vi bruker ved vår skole for mye tid på å komme oss til badet. Til tider må vi også dele bassenget med en annen skole.
I likhet med Nordahl, fra Manglerud skole, ønsker Rosseland tettere oppfølging med svømmeinstruktører.
Forslag til ny læreplan
Utviklingskonsulent i Norges Svømmeforbund (NSF), Jan Kjensli, sier at de jevnlig jobber for å bedre svømmeopplæring i Osloskolen.
– Vi er i dialog med politikere og direktorat, for å påvirke politisk og faglig, til at innhold og gjennomføring av svømmeopplæringen blir bedre, sier Kjensli.
Nå ønsker Norges Svømmeforbund å innføre kompetansemål på 2. trinn, for å sikre at svømmeopplæringen starter tidligere.
– Dette er tatt inn i forslag til ny læreplan i kroppsøving, som skal innføres fra neste skoleår, sier Kjensli.
Norges svømmeforbund ønsker bedre samarbeid mellom skoler og svømmeklubber. Han mener også at kommunen må sørge for flere undervisningstimer, og flere svømmeanlegg som er egnet svømmeopplæring.
– Svømmeinstruktørene kan bidra til at man har flere dyktige ressurser som bidrar inn i svømmeoppæringen, sier Kjensli.
Ifølge en undersøkelse, gjennomført av Kommunerevisjonen, er det 40 prosent av elevene ved 4. trinn, som ikke klarer å svømme 200 meter. Undersøkelsen viser også at kun 20 prosent av elevene på 5-7. Trinn har svømmeopplæring. Læreplanen som følges i dag har kompetansemål på 4-7. og 10. trinn.