Slik flyttes Munch-samlingen til Bjørvika
Det nye Munchmuseet i Bjørvika åpner dørene for publikum våren 2020. Nå forberedes flyttingen av flere tusen kunstverk.
I 2008 vedtok bystyret i Oslo at Munchmuseet skulle flytte fra Tøyen til Bjørvika. Det innebærer at en unik og verdifull kunstsamling må forberedes for å flyttes til det nye museet. Samlingen består av 1.850 malerier, 45.000 verk på papir, 154 litosteiner, samt en rekke møbler. Leder for flytteprosjektet, Barbara de Haan, forteller at dette er et svært omfattende arbeid.
– Kunstverkene blir håndtert på forskjellige måter, ut fra hvilken kategori de tilhører, og gjennomgår en egen prosess hver for seg. Arbeidet har allerede pågått i flere år.
Grundig arbeid
De Haan forteller at alle verkene undersøkes av ulike konservatorer, før de pakkes og klargjøres for transportering. I prosessen er både maleri-, papir- og skulpturkonservatorer, museumsteknikere og kunstteknikere involvert. For eksempel må maleriene som skal utstilles på det nye museet sjekkes nøye for å for å forhindre at de blir ødelagt under flyttingen.
– På noen av maleriene sitter malingen løst. Da må konservatorene feste malingen, slik at det ikke løsner fra lerretet under transport/utstilling. Her er det viktig med forsiktig håndtering, forteller prosjektlederen.
Høy sikkerhet
Når den verdifulle kunsten skal fraktes, er det viktig at sikkerheten er på plass. Museet gjennomfører en risikovurdering for samlingen, og utarbeider ulike tiltak deretter.
– Det er svært få som får vite hva som fraktes og når ting fraktes. Dette er både for samlingens skyld og for de ansattes skyld, slik at de ikke sitter med for mye kunnskap, forteller de Haan.
Positiv til det nye museet
Det nye Munchmuseet skal stå klart for publikum våren 2020. Utstillingsarealet er fem ganger så stort som i det gamle, og har dermed mulighet til å vise flere utstillinger samtidig. Det nye museet har også potensiale til å nå ut til enda flere mennesker.
– Dette er en samling som har stor internasjonal anerkjennelse. Det nye bygget ligger mer sentralt, og det blir dermed lettere å vise Edvard Munch sin kunst til hele verden. Det blir lettere tilgjengelig for både nordmenn og tilreisende, forteller de Haan.