Vil sette scenekunsthelse på agendaen

– Helse er alt, sier ballettdanser Maiko Nishino. Med et seminar om scenekunsthelse ønsket nettverket "Et langt liv i scenekunsten" å belyse viktigheten av en god helse i scenekunstbransjen.

Mandagens seminar om scenekunsthelse ble åpnet av Henriette Myhre, leder i Musikkteaterforum.

– Det at toppidrett krever eksepsjonelt gode forhold for kropp og helse er liksom helt åpenbart, sier Tone Ovrebø Johannessen. 

Hun var panelleder under mandagens seminar om scenekunsthelse, der det ble snakket om hvor viktig en god helse er for utøvende kunstnere, og hvilke lover og rettigheter de har i helserelaterte situasjoner.

Mandagens seminar om scenekunsthelse ble åpnet av Henriette Myhre, leder i Musikkteaterforum. Foto: Anniken Falch Hillestad

Scenekunstbransjen er preget av få faste ansettelser og stor frilansvirksomhet. Dette gjør at de fleste utøverne faller utenfor de fleste ordninger, for eksempel Arbeidsmiljøloven og Folketrygdordningen.

Maiko Nishino (39) er solist i Nasjonalballetten. Hun flyttet fra Japan til London som 15-åring for å studere ballett.

– Jeg måtte gå til psykolog da jeg var ung danser. Det var mye stress og usikkerhet, sier hun.

 

Stikkord