White Monday som alternativ
Denne uken ble konseptet #WhiteMonday spredt rundt på sosiale medier. Målet er å gå imot Black Friday.
Black Friday har de siste årene vokst seg til en av de største handelsdagene i året. I 2018 brukte nordmenn, ifølge E24, hele 3,7 milliarder kroner denne dagen. Fredag 29. november braker det løs igjen.
Flere butikker gjør seg klare for Black Friday. Noen har også forlenget salgsperioden til en uke, kalt Black Week. Elkjøp er en av dem som satser stort på denne dagen.
– Black Friday er en viktig dag for kjeden vår. Våre kunder forventer denne dagen av oss, og da skal vi selvsagt levere på det. Men det er ingen hemmelighet at vi er i en tøff bransje, skriver Marius Klem, Brand & Digital manager av Elkjøp, i en e-post til journalen.
Han er opptimistisk for årets Black Friday, og forventer økte inntekter fra i fjor.
– Vi sa Black Friday 2018 skulle bli tidenes Black Friday. Så i år må vi kline til og si at Black Friday 2019 blir ikke annet enn magisk, skriver han engasjert.
Alle er likevel ikke enige i at denne dagen bør satses så stort på.
Nytt alternativ
En global bevegelse har sirkulert på sosiale medieri det siste. Det heter White Monday, og skal være en løsning på masseforbruk, som Black Friday kan føre til. Flere norske bedrifter som Tise og Fretex har slått seg til bevegelsen. I 2018 ble #Whitemonday brukt over 25 millioner ganger, om omtalt på 250 ulike medier.
Gjenbruk og resirkulering
White Monday fremmer sirkulært forbruk, og fokuserer på å handle brukt istedenfor å kjøpe nytt. Konspetet har oppstått som en mellomting av Black Friday og anti- Black Friday initiativer.
– White Monday er alternativet til Black Fridays overkonsumpsjon. Vi gjør det enkelt for konsumenten å shoppe med god samvittighet – uten at det skader vår planet, sier Henning Gillberg, gründer av White Monday, i en pressemelding.