Må tenke nytt for å overleve
Flere norske gårdsdrifter er nødt for å tenke nytt for å overleve i bransjen. En av måtene er å selge direkte til forbruker.
Små til mellomstore gårder sliter med å selge produktene sine. Dette er fordi de driver for smått for å kunne selge varene sine til store kjeder. Derfor har det i flere norske byer blitt oppretta marked hvor bonden selger varerene direkte til forbruker. Initiativet heter Reko-ringen, og står for rettferdig konsum.
Utlevering av lokalprodusert mat
På St. Hanshaugen i Oslo, arrangeres annenhver Reko-ring. Her er det utlevering av lokalproduserte varer, som forbruker har bestilt i forkant.
En av de som leverer er Lene Stenberg. Hun forteller at hun ikke ønsker å drive en fabrikk. Derfor er Reko-ringen en flott måte å selge varene sine på, sier hun.
Avhengig å selge til sluttforbruker
Bonde Kristin Aukrust sier til journalen at hun ikke kan drive på måten hun ønsker, dersom hun skal selge varene med fortjeneste. Hun ønsker å drive landbruk i liten skala, med fokus på dyrevelferd.
— Vi selger alt til sluttforbruker, og er avhengig av det, for å få det til å gå rundt, sier Aukrust.