Covid-19  – Mediene bidrar til panikk

De siste ukene har det verdensspredte viruset Corona, også kjent som sars-CoV-2, blitt omtalt i norske medier hver eneste dag. Psykolog Fanny Duckert mener dette kan bidra til unødvendig panikk.

 Fanny Duckert mener mediene skaper panikk.

Professor i psykologi Fanny Duckert mener at medienes intense aktivitet og konkurranse om lesernes oppmerksomhet, har bidratt til en viss panikk hos den norske befolkningen.  

 – Denne konkurransen ender med at de mest sjokkerende og ekstreme titler blir publisert. Det handler jo om å få mest mulig klikk, sier Duckert til Journalen.  

Duckert forteller videre om at det mest problematiske med mediene under denne pandemien, er at de har en tendens til å ha en “motpart” i artiklene, uansett nivå eller kompetanse. 

– Så lenge noen sier at de er uenige, så gis det samme vekt som solid fagkompetanse. Den kritikkløsheten der tenker jeg er alvorlig, sier Duckert. 

Professoren fortsetter med å si at det mediene gjør når de lager en sak, er å lete med en lykt etter informasjon som skal gjøre viruset mer magisk, mer ekstremt og mer avvikende enn det det egentlig er. For eksempel at det ikke bare er gamle som får sykdommen, men at henholdsvis friske og unge også kan gå dette viruset. 

– Og det er det som blir overskrifter, uten nyanser og med mangel på refleksjon. Det er en kjempefare, avslutter Duckert. 

Er uenig

Harald Hornmoen som er professor i journalistikk på OsloMet, og som har forsket på medienes dekning av kriser, sier at han er uenig i det Duckert har å si om mediene. 

– Jeg synes mediene har tatt høyde for at det finnes ulike ekspertstemmer, og at det er ulike meninger om hvordan denne krisen kommer til å utvikle seg, forteller Hornmoen til Journalen. 

Harald Hornmoen er uenig i at mediene har ansvaret for spredning av panikk. Foto: Privat

Hornmoen sier videre at saker har blitt skrevet om Corona har i stor grad gjenspeilet de ulike synspunktene som har kommet fra myndighetene.

– Det er ikke mediene ene og alene som har bidratt til en viss uro blant folk, det er faktisk noe eksperter og myndighetene har bidratt til. 

Hornmoen avslutter med å si at han synes det er viktig at myndighetene selv opplyser om at det er usikkerhet knyttet til informasjonen de går ut med. 

– Det er noe jeg ikke kritiserer myndighetene for, siden det er viktig at de er åpne om denne usikkerheten. 

Håper mediene kan bidra til positivt

Sjefsredaktør for Telemarksavisa  Ove Mellingen skrev selv en kommentar om akkurat dette i TA.

Mellingen mener at mediene gjør en god jobb under krisen. Foto: Privat

– Det jeg håper og ønsker er at Telemarksavisa bidrar til fornuftige og effektive råd for å få stoppet denne virussmitten, forteller Ove Mellingen, sjefsredaktør for Telemarksavisa til Journalen.  

Mellingen mener at oppgaven til mediene er å få ut viktig myndighetsinformasjon, og at det er viktig å stille kritiske spørsmål til den informasjonen vi blir tildelt.  

– Vi skal alltid være på jakt på om de har noe skjult for oss, sier sjefredaktøren.  

Mellingen fortsetter med å forklare at pressens oppdragsgiver verken er myndighetene, eller eieren av avisen, men heller leserne.  Mellingen mener selv at mediene i stor grad har bidratt til det motsatte av panikk blant den norske befolkningen. 

– Men allikevel er det alltid noen som mister hodet, avslutter Mellingen.

Ikke overdekket 

Sjefsredaktør for Varden, Tom Erik Thorsen sier at han er svært fornøyd med balansen av artikler skrevet om Coronaviruset.

- Jeg synes ikke antall saker skrevet om coronaviruset har ført til overdekning, forteller sjefredaktøren over telefon fra hjemmekontoret sitt.  

Thorsen mener at Corona ikke er overdekket. Foto: Privat

Ifølge Thorsen så er det såpass stort informasjonsbehov blant befolkningen at antall artikler som har blitt skrevet om Corona har vært nødvendig for å mette dette behovet hos befolkningen. 

Thorsen sier videre at samtidig som informasjonsbehovet har økt, har også informasjon på uredigerte medier, som facebook og instagram økt. Mye av informasjonen som kommer fram der er ofte unøyaktig, misvisende og i noen tilfeller, direkte feil. 

– Da er det viktig at vi som jobber i mediene tar den oppgaven vi har på størst alvor. 

 

Stikkord