Influencere under koronapandemien: - Man blir mer kreativ når man blir satt ut av spill
Da Norge stengte ned i mars var framtiden uviss for Ragnhild Margrethe Andersen og andre influencere. Med en positiv holdning har hun likevel kommet helskinnet ut - og vel så det.
– Det ble mer tid til å fokusere på seg selv. Det å finne ut av seg selv, og å være kreativ. Så minus alt det forferdelige med korona, så tror jeg at det for noen har vært positivt også.
Slik oppsummerer Andersen tiden etter at virusutbuddet slo inn for alvor i mars. 29-åringen har opplevd stor suksess med makeup-kontoen sin på Instagram, men kjente likevel på kroppen hvordan koronapandemien spredde usikkerhet inn i bransjen hun er en del av.
Men sminkespesialisten er en positiv og optimistisk sjel av natur. Derfor så hun muligheter til å omstille seg i en situasjon hvor det var lett å grave seg ned.
– Jeg følte en større samhørighet med de jeg fulgte på Instagram. At vi ble mer ett, sier forklarer Andersen.
Insta-felleskap
Så sterkt opplevde hun samholdet, at hun likegodt startet enda en Instagram-konto. "Beaty-bloggerne", som er et samarbeid mellom sju ulike beautyeksperter, har på seks måneder opparbeidet seg en følgerskare på 13.000. På sin personlige konto har Andersen 32.000 følgere.
Hun er tydelig på at kreativitet er et nøkkelord når tidene blir tøffe. For hun har virkelig fått smake på hvor mager frilanstilværelsen kan være, også før pandemien slo inn.
– Som frilanser har jeg prøvd så mye som ikke har funket. Så jeg skal ikke sammenligne det med koronatilstanden, men likevel har jeg jo opplevd å miste jobben flere ganger. Det jeg planla å tjene penger på, funket ikke. Det har gjort at jeg har endt opp en måned uten noe “income”. Så da er det jo opp til meg å være kreativ. Jeg måtte tenke hvordan jeg kunne kostnader, og så måtte jeg finne andre måter å tjene penger på. Og om det betød at jeg tjente penger på noe jeg ikke synes var dritgøy der og da, så er det det samme med koronasituasjonen - man må finne måter å overleve på. Man må være kreativ, forteller Andersen ettertenksomt, før hun legger til:
– Og man blir mer kreativ når man blir satt ut av spill.
Journalen møtte Andersen på sminkeoppdrag hos Sophie Elise. Se video nederst i saken.
Netthandel-boom
Foreleser Iben Agnete Nordaas Bergstrøm ved BI i Bergen har influencere og sosiale medier som sitt spesialfelt. Hun kjenner seg igjen i Andersens beskrivelser.
– Innledningsvis satt nok også influencerne litt med hjertet i halsen tipper jeg, fordi de også arbeider med events og fysisk representasjon i tillegg til innholdsskaping. Men det har som oftest fungert slik at bedrifter sender produktene sine til influencerne uansett, og der var det jo ingen hindring i koronatiden - annet enn muligens treg postgang. Nå i koronatiden har også netthandelen økt, og influencere blir da et enda mer verdifullt kampanjeverktøy, skriver Bergstrøm i en e-post til Journalen.
Debattene rundt influencernes posisjon blant unge har rast de siste årene. Bergstrøm understreker viktigheten av at bransjen må være oppmerksomme på påvirkningskraften sin, også under koronapandemien.
– Influencere fungerer for mange av oss som beslutningsstøtte, fordi de bidrar til redusering av risiko. Hvis influenceren validerer hva som er bra og ikke bra kan vi trygt investere i det samme uten å bli ekskludert fra flokken. Yngre mennesker som ikke enda står trygt i seg selv kan risikere å bli mer påvirket enn voksne. Debattene om influenceres påvirkningskraft og ansvar er et kontinuerlig etisk dilemma! Heldigvis er det ikke lenger lov å reklamere for botox og restylane gjennom blogg og instagram, som jeg tenker er veldig bra.