Arrangerer festival under pandemien
I år er festivalen Oslo World annerledes. Vanligvis kommer artister fra hele verden, men på grunn av koronapandemien presenterer årets festival kun artister bosatt i Norge.
Årets tema for Oslo World er solidaritet.
– Det er viktig at de som har mulighet til å holde hjulene i gang faktisk gjør det, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen, når Journalen spør hvorfor de har valgt å ha festivalen uansett.
Viktig å støtte kulturbransjen
Oslo World bestemte seg tidlig under pandemien å vise solidaritet for deres bransje lokalt og internasjonalt. Å lage festival er en måte å gjøre det på. De har hyret inn 220 lokale artister, de har booket 13 spillesteder med deres personell, og de har gitt arbeid til en rekke freelancere. Gjennom deres digitale program (Beyond Music) har de invitert en stor internasjonal bransje til å dele ideer og delta i workshops og panelsamtaler.
– Vi skal ut av denne pandemien og vi skal da ha et levende og relevant kulturliv å komme tilbake til, sier Alexandra Archetti Stølen.
Utfordrende å arrangere under pandemien
– Det er selvfølgelig utfordrende. Vi har laget nytt program for 4.gang og vi følger nøye med på myndihetenes endringer av relger til enhver tid, sier festivalsjef Stølen.
De har liten kapasitet, så økonomisk er ikke dette så lett, men de gjør det de kan likevel for å omdisponere midler slik at de kan betale honorarer til kunstnere og freelancere som er knyttet til årets program.
– Det er ikke lov til å stå, danse og bevege seg fritt i lokalene våre - det er jo veldig annerledes enn slik det har vært tidligere, men det er nydelig stemning likevel, forteller Stølen.
De største utfordringene har vært uforutsigbarheten og den økende smitten i Oslo som gjør at det hviler et stort alvor og et stort ansvar over dem.
Nye reglene rett på festivalstarten
– Hvordan har de nye reglene som kom mandag 26.oktober påvirket dere?
– Det gjør at vi må stenge innslipp for publikum kl. 22 og dermed flytte på en del konserter. Utover dette er det munnbindpåbudet som er nytt, ikke noe annet har endret seg så langt for vår del, sier festivalsjefen.
Konserter på live stream
– Det at festivalen ble arrangert under pandemien er både spennende og skummelt. Jeg synes at det er veldig interessant og vi har fått det til på en god måte, sier Bilal Benmalek som er en del av Oslo World Ung rådet.
Det har vært veldig hektisk fordi de måtte tenke på alle sammen, at det blir trygt for både dem som arrangerer festivalen og dem som kommer og ser på den.
– Største utfordringen er at det ikke blir nok seere på festivalen. La oss si det er plass til 500 personer her på Marmorsalen på Sentralen, nå ble det kapasitet til 200, men det er kun lov til 136. Det ble veldig få billetter på en måte, sier Bilal Benmalek.
De har invitert flere ungdomsgrupper og biblioteker til å arrangere live stream direkte fra Oslo World Ung konserten for å unngå at alle sammen er på et sted. Slik blir det mindre risiko for de andre.
Festivalen har også valgt å strømme en del andre konserter, for å nå ut til enda flere publikummere.
– Festivalen er allerede i gang. Hvordan har det vært så langt?
– Fint, viktig, nervepirrende, rørende og litt slitsomt, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen.