Bedriftene som startes fra jenterommet

De fleste bruker appen Tise som verktøy for å kvitte seg med eller kjøpe, klær, møbler og annet nips. Millennium-generasjonen derimot, begynner å se at appen har et større potensial.

Kaja Sogne (26) poserer i klær fra butikken hun driver med Kristina Grimestad; Vibb Vintage. Foto: Privat

På bildet: Kaja Dahlen Songe. Foto: Kristine Grimestad

Et knippe unge mennesker med entrepenører i magen, ser nemlig at appen også kan fungere som plattform for å starte noe eget. Blant dem finner vi Kristina Grimestad og Kaja Dahlen Songe. Sammen har de startet firmaet Vibb Vintage, som de driver på Tise og Instagram. 

– Tise gjorde det definitiv enklere å starte Vibb Vintage. Vi når ut til veldig mange fler mennesker enn vi ellers ville gjort, samtidig som appen sparer oss for en god del arbeid, forklarer Grimestad og Songe til Journalen. 

Eksplosiv vekst

Appen Tise ble lansert av gründerne Axel Franck Næss og Eirik Frøyland Rime i 2016, og har raskt blitt en stor og velkjent plattform for kjøp og salg i Norge. Mens gjenbruks-appen Depop, er den mest populære i Italia, Storbritannia og USA. Det disse appene har tilfelles er at de befinner seg i et krysningspunkt mellom finn.no og Instagram. 

For både på Tise og Depop kan man følge, chatte og like, samt skape en personlig «feed». Når et produkt blir solgt forsvinner det ikke fra profilen din, og slik bygger man opp et slags galleri, og et personlig arkiv som selger. 

Dette er en funksjon Grimestad og Songe vet å benytte seg av. Går man inn på Vibb Vintages profil, blir man møtt med velkomponerte bilder med maskuline skinnjakker, retro gensere, og klassiske plagg i et tydelig 80- 90-tallspreg. I tillegg til bærekraft og miljøhensyn, er det flere ting som gjør at kundene velger å handle hos Vibb Vintage.

– Flesteparten av kundene våre er jenter i alderen 18-25. De er opptatte av å følge trendene, men ser også etter plagg som er unike og kan representere deres personlige stil. I tillegg er det å handle på Tise litt som en skattejakt, man finner stadig noe nytt og kan holde på i timevis, sier Songe og Grimestad. 

Ingen lek

Til vanlig jobber Kaja Dahlen Songe og Kristina Grimestad som sykepleiere i Kristiansand. Til tross for at dette er en krevende jobb, bruker de mesteparten fritiden sin på å drive Vibb Vintage.

– Tiden vi bruker på Vibb Vintage tilsvarer i gjennomsnitt en 100% stilling. Timene går til planlegging, innkjøp, photoshoots og det administrative. Vi velger å bruke en del ekstra tid på å ta gode bilder som kommuniserer hvem vi er og som gjør oss gjenkjennelige, forklarer Songe og Grimestad. 

Jentene startet bedriften i sommer, og er ennå i en etableringsfase. Målet er imidlertid klart og tydelig; at Vibb Vintage blir noe de delvis kan leve av på sikt. Det er heldigvis ikke et uoppnåelig mål å gjøre salg via appen til levebrød. 

For en av dem som har gjort stor suksess på Depop og blitt et slags ikon blant brukerne, er Bella McFadden, bedre kjent som @internetgirl. Hun droppet ut av universitetet for å drive med Depop og ifølge en artikkel publisert på fast company, er 24-åringen den første selgeren til å tjene en million dollar på appen. 

Så det å bygge karrierer på sosiale medier eller bedrifter via apper, er trolig kommet for å bli - og ungdommen er allerede i gang. 

Forretningsmodellen som engasjerer kvinner og unge

Professor ved Institutt for strategi og entreprenørskap på Handelshøgskolen BI, Heidi Wiig, har de siste årene drevet et forskningsprosjekt hvor hun har undersøkt kvinnelige entreprenører i Kina. Hun forteller at langt over halvparten av bedriftene på plattformen Alibaba i Kina, er startet av kvinner.

– Dette henger sammen med at de digitale plattformene skaper et mulighetsrom hvor inngangsbarrierene er lavere enn normalt, forklarer Wiig.

Denne er nok også grunnen til at vi nå ser flere unge entreprenører på digitale flater verden over. Appene og nettsidene gjør det mulig å starte en bedrift uten å ta en stor økonomisk risiko. I tillegg brukes en annen type nettverk enn det man tradisjonelt sett har hatt behov for:

– Å bruke sosiale medier til å bygge nettverk er blitt mer og mer utbredt, også i business. Det at mye skjer digitalt reflekterer det den yngre generasjon har fått i hendene i en ung alder, og som de kjenner godt. Det som blir spennende er å se er om denne kunnskapen etterhvert overføres til mer tradisjonelle bedrifter, sier Wiig.

Jentene bak Vibb Vintage kan bekrefte at de allerde har tilegnet seg mye ny kunnskap.

– Vi har lært veldig mye på kort tid. Allerede nå ser vi at tiden er inne for å ta steget videre og starte en egen nettbutikk. Så selv om det har tatt og tar mye tid å bygge opp konseptet, er det utrolig spennende og givende, avslutter Grimestad og Songe.

 

Stikkord