Demokrati på timeplanen
Lærere blir byttet ut med ministere, politikere og eksperter under demokratiuka på Akademiet videregående skole.
– Finn noe du brenner for, oppfordrer klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
Ministeren peker en finger ut mot førstetrinn som har samlet seg i storsalen på Akademiet videregående skole. Rotevatn er én av flere som skal besøke skolen denne temauka der demokratiet skal stå i fokus. Han forteller at det er flere måter å engasjere seg i et demokrati på.
– Poltikk er ikke den eneste måten å delta i demokratiet. Demokrati er engasjement, forklarer han.
Rotevatn understreker viktigheten av å stemme, men samtidig ønsker han å fortelle de som skal føre demokratiet videre, at det finnes flere måter å engasjere seg på.
– Finn din hjertesak og snakk om det. Bruk stemmen din under valget, men prøv også å få påvirke hvem som får være med å bestemme. Demokrati er engasjement, bruk det, forteller Rotevatn.
– Engasjement funker best med kunnskap
Curt Rice er nestemann på programmet. Som rektor på Oslo Met er det ikke overraskende at budskapet hans understreker at kunnskap er bærebjelken i demokratiet.
– Engasjement er kjempeviktig i et demokrati. Engasjement basert på at man mener eller føler noe er en ting, men engasjement fordi man kan er noe helt annet. Engasjement må være bygget på kunnskap, forteller Rice
Med en tydelig stemme som fyller rommet forteller Rice om at det på universitetet hovedsaklig er to ting som skjer. Nummer en er læring og nummer to er research.
– Vitenskapen som blir forsket på og lært bort, skal gi oss kunnskap om konsekvensene rundt tingene vi engasjerer oss i, så folket må bli gitt kunnskap som hjelper oss med å danne en mening, sier Rice.
Rice avslutter med en oppfordring til ungdommene som lytter.
– Du må engasjere deg og sette det engasjementet på kunnskap. Baser alltid engasjementet ditt på kunnskap.
Inspirerende bidrag
Uke 41 på akademiet består av mange spennende bidrag, mandagens program fortsetter med Utøya-overlevende Tore Remi, og menneskerettighetsrådgiver Vilde Tennfjord. Begge med spennende perspektiver og tanker om demokrati.
– Vi skal også hente inn tidligere elever som har vært aktive i samfunnsdebattene på ulike måter, eller elever som har spennende perspektiv og tanker om demokrati, forteller lærer Andreas Brekke, som er en av initiativtakerne for uken.
Uken fremover vil bestå av ulike aktiviteter, både refleksjonsøvelser som elevene skal jobbe med på og etter skolen, men også praktiske oppgaver og workshop i samarbeid med hverandre og gjesteforelesere.