Det viktige bondemarkedet

På fredag ble oktobers første Bondens marked avholdt på Vinkelplassen i Oslo. For flere av bøndene er markedet en viktig inntektskilde.

På Vinkelplassen satte bønder fra ulike deler av landet opp boder for å selge sine produkter. Markedet byr på varer du ikke nødvendigvis får tak i dagligvarebutikken Foto: Jonas Jøranson

Bondens marked er et konsept med inspirasjon fra “Farmers Market” i USA, og har holdt på i Norge siden 2003. Konseptet gir kundene og bøndene en mulighet til å få kontakt med hverandre. 

– Jeg tror folk setter pris på å kunne snakke med bonden som har laget maten de skal spise, sier Line Uldal, daglig leder i Bondens marked Oslo.  

Uldal mener markedet har en høy samfunnsverdi for både bøndene og kundene. 

– Bonden får muligheten til å knytte bånd med kundene, og kundene får stilt spørsmål om hva de handler. For kunder med et bevisst forhold til mat er dette verdifullt, forteller hun.  

Viktig inntektskilde

For flere av bøndene kommer mellom 80 og 95 prosent av salget på Bondens marked. En av disse er Atle Tærum fra Skott Gård Nordre, som produserer ulike typer safter og syltetøy på gården i Skotselv. Han har også produksjonsavtaler med blant annet Maaemo, og har vært med på Bondens marked siden starten.  

– Jeg har et eget utsalg i Skottselv med vin og saft, men jeg vil si at 80-90 prosent av salget kommer herfra på markedet, forteller Tærum til Journalen.  

Atle Tærum fra Skott Gård Nordre har deltatt på markedet siden begynnelsen. Her selger han ulike typer saft og syltetøy fra gården. Foto: Jonas Jøranson

For Tærum er markedet både viktig for å kunne selge, men også for å kunne møte kundene man selger til.  

– Tilbakemeldingen man får fra folk som handler her er viktig. Det er tungt å holde på som bonde, så å vite at noen setter pris på det du gjør er god motivasjon, smiler han.  

Mangfold av produkter

På markedet kan du finne flere produkter du ellers ikke får tak i dagligvarebutikkene. Fra boden til Helnora Honning selges det honning uvanlige ingredienser som chilipepper og sjokolade, og hos Heidal Landbruksprodukter får du tak i en ny type mel laget av byggryn.  

Turid og Steinar Haraldstad fra Boheimsmarken sitt økologiske energimiddel, Reinrot, skiller seg likevel ut.  

Turid og Steinar Haraldstad fra Bosheimsmarken har kommet til markedet for å selge Reinrot, en økologisk oppkvikker. Foto: Jonas Jøranson

– Dette er en oppkvikker som kun består av reinrotplante, og er kjemperik på antioksidanter, sier Steinar Haraldstad til Journalen. 

Haraldstad forteller at de verdsetter muligheten Bondens marked gir i form av å få kontakt med kundene. Mye av deres salg foregår over nettet, men han mener de fleste oppdager dem på markedene.  

– Markedet gjør at vi kan forklare konseptet og faktisk få vist det frem. Vi har en nettbutikk, men er ikke så gode på å promotere på sosiale medier, ler han.  

Kundene kommer tilbake 

Bondens Marked gjennomfører nærmere 50 markeder i Oslo og omegn i året, og enda flere på landsbasis. 

– Vi gjennomfører markeder på ulike steder i Oslo og omegn, blant annet på Majorstuen, Grünerløkka og i Asker. Vi har mange gjengangere som liker å handle på markedet, i tillegg til nye kunder, opplyser Line Uldal.  

Linn Meyer har handlet på markedet siden oppstarten, og sier at smaken og kvaliteten gjør produktene verdt prisen.  

– Det er tydelig at de har en stolthet i hva de gjør. Du kan finne rimeligere alternativer i butikken, men ikke så gode som dette, sier hun.  

Bondens Marked skal gjennomføres to ganger til på Majorstua i løpet av oktober, og avholdes med jevne mellomrom. Mer informasjon kan du finne på deres hjemmesider

Stikkord